Travail social : entre dislocation et appartenance, un imaginaire qui fait lien ? : une identité de travailleur social qui se reconstruit entre éthique, morale et résistance
Institution:
Paris 5Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
The thesis is attempting to show how, by the exploration of the imagination of the social workers, the theory of the dislocation, developed in most of publications specialized on the issue of social work, must be amended, or even abandoned to the adventage of a wider, more complex vision of the reality of the social workers universe. This research is based upon the epistemological model of comprehensive sociology and social hermeneutics. We will try to define the demands and orders directed at them. We will describe the four pivotal professions, their forms of intervention (e. G. Plans) to see asceticism and hedonism (an ethical theory) combined together. Then we will deal with their value system (i. E. Gift, resistance. . . ). We will finally enter their imaginary word, by their rituals, their symbolic universe (a day/nigt-system) and their territories to end in the myths (e. G. Métis, Hermes). We will conclude on tribalism.
Abstract FR:
La thèse va tenter de montrer comment, par l'exploration de l'imaginaire des travailleurs sociaux, la théorie de l'éclatement développée dans la plupart des publications spécialisées sur la question du travail social doit être amendée, voire abandonnée au profit d'une vision plus large, plus complexe de la réalité de l'univers des travailleurs sociaux. Cette recherche s'est construite sur le modèle épistémologique de la sociologie compréhensive et de l'herméneutique sociale. On tentera de cerner demandes et commandes qui leur sont adressées, on décrira les quatre métiers "pivots", leurs formes d'intervention (projet. . . ) pour y voir conjugué ascétisme et hédonisme (place particulière de l'éthique). On s'intéressera ensuite, à leur système de valeurs (don, résistance. . . ). On entrera enfin dans leur univers imaginaire, par les rituels, l'univers symbolique (régime diurne/nocturne), les territoires, pour aboutir aux mythes (Métis, Hermès. . . ). On conclura sur la tribalité.