La conception de la politique dans le mazdéisme sassanide
Institution:
Paris 8Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
The aim of this thesis is to present and to analyse the political concept in the sassanian era relying on religious texts and through an anthropological approach. We try to shape a political system made of several elements : 1e : god as source of politics ; 2e : world as place, time and means of politics ; 3e : man as the maker of politics ; 4e : religion as politics itself ; 5e : resurrectiion as aim of politics. These elements constitute a divine whole and have to face a devilish whole. The evolution of the idea of god is analysed in 3 steps : polytheist, henotheist and dualist. The evolution of the world is a political struggle against the devil in to which must participate every being. The main protagonist of this fight is the man. The essence of political concept should be found out in the purification process namely in the elimination of "state of mixture" between god's creation and devil's anti-creation. The final result of purification is the achievement of a political ideal : resurrection. The purification touches its very top by the ordeal of melted metal which symbolizes the sacred union of human political power(metal) and the divin power(fire). Moreover, the destruction of the archetype of evil king is the sign of the end of develish whole as well as all the other features of "state of mixture". And this renders the political system useless. In another part we have analysed the manicheism and the mazdakism both as 2 "theoretical" alternatives to the political system and a sort of acceleration and radicalization of the mazdian concepts in 2 steps, a passive and an active one. In the last part of this work, we have analysed the relations between mazdeism, bouddhism, judaism, christianism and especially islam with which a new ideological synthesis will be generated.
Abstract FR:
L'objet de cette etude est la presentation et l'analyse du concept de la politique a l'ere sassanide a partir des textes religieux par une approche anthropologique appliquee a cette periode. Aussi, nous dessinons un systeme politique constitue de plusieurs elements : 1e : dieu ou la source de la politique ; 2e : le monde ou le lieu, le temps et le moyen de la politique ; 3e : l'homme ou l'executeur de la politique ; 4e : la religion ou la politique elle-meme ; 5e : la resurrection ou la finalite de la politique. Ces elements forment un ensemble divin et ont en face d'eux, comme l'autre element essentiel du systeme, un ensemble demoniaque. L'evolution de l'idee de dieu a ete analysee en trois etapes polytheiste, henotheiste et dualiste. L'evolution du monde est celle d'une lutte politique contre demon dans laquelle tous les etres doivent participer. Le protagoniste essentiel de cette lutte est l'homme. L'essence du concept de la politique se trouve dans le processus de la purification, c'est a dire l'elimination de "l'etat de melange" entre la creation de dieu et l'anti-creation de demon et son resultat final, la realisation d'un ideal politique : la resurrection. Le processus de la purification prend fin par l'ordalie du metal fondu qui symbolise l'union sacree du pouvoir humain politique(metal), et le pouvoir divin (feu). D'autre part, la mort de l'archetype du mauvais roi annonce la fin de l'ensemble demoniaque ce qui rend a son tour, le systeme politique inutile. Dans une autre partie nous avons analyse le manicheisme et le mazdakisme a la fois comme 2 alternatives "theoriques" au systeme politique, et une sorte d'acceleration et de radicalisation des concepts mazdeens en 2 temps : passif et actif. La derniere partie est consacree aux rapports entre le mazdeisme, le bouddhisme, le judaisme, le christianisme et surtout l'islam avec lequel une synthese ideologique sera engendree.