thesis

Encadrer les crises biographiques irréversibles : les contradictions dans la prise en charge des personnes âgées dépendantes

Defense date:

Jan. 1, 2006

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Institution:

Paris, EHESS

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

At the end of the 19th century, the collective management of old age was, fundamentally, one of the forms taken by the policies directed at the poor. The extension of the pension system enabled the emergence of the "retired", as a category of perception associated to the idea of rebirth after an active life. But a number of old people experience the progressive deterioration of their physical and mental faculties, and therefore of their autonomy in the everyday life, paving the way for dependency. Such biographical crises lead to a renewed questioning on how to manage a population of "improdutive" old people, wich is framed within the new category of thought linked to the equation of "old age" and "retirement", involving a human vision of care ("respect", "life project", "individual tailoring of care", "care giving"). Within the management structures for dependent elderly people, this evolution is especially felt through the tension between an enchanted involvement that leads to perceive care for dependent people as an opportunity to establish affective relationships and/or to satisfy humanistic leanings, and on the other hand, and the "unglamorous" realities of care giving to the elderly, wich make it difficult to maintain enchantment.

Abstract FR:

A la fin du 19ème siècle, la gestion collective de la vieillesse était essentiellement une forme particulière d'encadrement de l'indigence. La généralisation des systèmes de retraite a ensuite permis la constitution d'un «troisième âge», consacrant une sorte de renaissance après la vie active. Mais certaines personnes âgées voient leurs facultés physiques et mentales, et donc leur autonomie au quotidien se dégrader, entrant ainsi dans la «dépendance». Ces crises biographiques ont pour effet de reposer la question des vieux «inutiles au monde», mais dans les catégories de pensée issues du troisième âge, qui impliquent l'humanisation des pratiques d'accompagnement («respect», «projet de vie», «individualisation des soins», «bientraitance», etc. ). Dans les structures d'encadrement des personnes âgées dépendantes, cette évolution se manifeste par une tension entre, d'une part, l'enchantement qui conduit à percevoir l'activité d'accompagnement de la dépendance comme l'occasion de louer des liens affectifs et/ou de satisfaire une «fibre» humaniste et, d'autre part, le «sale boulot» auprès des grabataires dont l'état rend problématique cet enchantement.