thesis

L'intervention des organisations non gouvernementales en Afrique noire francophone : l'exemple de l'Association Française des Volontaires du Progrès en Casamance (Sénégal)

Defense date:

Jan. 1, 1988

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Institution:

Tours

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

The first part of this work is a description of the various philosophies underlying the concept of the development of the main french third world solidarity organizations. Two partnership concepts stem from this theoretical approach. On the one hand, in the south non-governmental commitment must be confined to supporting local strategies defined by their partners and, in the north, to making the public aware of the problems. On the other hand, these targets must be completed by exchanges of a humanistic nature, made possible by volunteer work. The second part, leading to a statement, in an overview of the strategy for intervention of the "french association of progress voluntary workers" based in casamance. It seems that the nature of strictly non-governmental partnership tends to favour an endogenous development rather than a partnership involving state control or numerous state-controlled partners. The third part, the trends of which seem to corroborate this statement, makes it possible to draw the typical profile of the progress voluntary worker and to acquire a certain degree of knowledge of the institution he works for. Three quarters of these voluntary workers are single men aged between 21 and 26, and their level of studies ranges from "a" levels to the master's degree. The "great west" is the french region with the highest density of voluntary workers and 57% of them have parents who are executives or farmers. In africa joint development initiatives that their association carries out with its partners are more frequent with the authorities than with basis organisations. However, it can be said that this association operates in rural circles in approximately 84% of the cases, and they are often aimed at the real priorities of african economies. The difficulties voluntary workers meet when they carry out these initiatives derive from the

Abstract FR:

La premiere partie de ce travail est un inventaire des philosophies qui sous-tendent la conception du developpement des prinipales organisations francaises de solidarite avec le tiers-monde. Il ressort de cette approche theorique deux conceptions du partenariat qui permettent de les distinguer. Pour les unes, l'engagement non gouvernemental doit se limiter au sud au soutien des strategies locales definies par leurs partenaires et, au nord, a la sensibilisation de l'opinion publique. Pour les autres, ces objectifs doivent etre completes par les echanges humaines que permet le volontariat. La seconde partie, qui debouche sur un constat, est un apercu de la strategie d'intervention de l'association francaise des volontaires du progres en casamance. Il semble que le partenariat exclusivement non gouvernemental soit plus de nature a favoriser un developpement endogene que celui qui implique des partenaires etatiques ou multi-etatiques. La troisieme partie, dont les tendances semblent corroborer ce constat, permet de dresser le profil type du volontaire du progres et d'avoir une connaissance relative de son institution. Les trois quarts de ces volontaires sont celibataires, de sexe masculin, ages de 21 a 26 ans avec un niveau d'etudes compris entre le baccalaureat et la maitrise. Le grand ouest est la region francaise dont la densite de volontariat est la plus grande et 57% de ces volontaires sont issus de parents cadres ou agriculteurs. En afrique, les actions conjointes de developpement que leur association mene avec ses partenaires sont plus frequentes avec les pouvoirs publics qu'avec les organisations de base. Cependant, l'on note que cette association intervient dans pres de 84% des cas en milieu rural et souvent en direction des veritables priorites des economies africaines. Les difficultes pour les volontaires a conduire ces actions resident dans le fait qu'ils aient eu du mal a comprendre l'heterogeneite de ce que l'on appelle la civilisation negro-africaine.