thesis

Traumatisme, transmission et dépendance au Liban

Defense date:

Jan. 1, 2013

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Institution:

Rouen

Disciplines:

Authors:

Directors:

Abstract EN:

Our research's subject considers the intergenerational transmission of war traumatisms amongst young Lebanese people who've experienced addictive behaviour to psychoactive substances. Our aim intends questioning the influence of war real-life experience on intergenerational transmission, as well as the disruption of transmission consequent to an introspective questioning of the subjects, of their belonging to their communitarian and national culture. The principal hypothesis postulate that the reactivation of war traumatisms can lead to a therapeutic regression, in favour of a symbolization of religious beliefs, which would lean then to abstinence. Besides, the reactivation of cumulative traumatisms could bring to (be partially responsible for) creating an anxiety of death, during which, a symbolic regression could occur. This event could, then, face the subject to his own affective and toxic dependency, and thence, could contribute to the process of rebuilding himself and thriving for his independance, based on a reappropriation of the culture and the local faith. We also hypothesize that the repetition of the addictive behaviours, in its aspect of morbid compulsion, would be favoured by the psychic vulnerability of the subject because of the interiorized parental imagos, beyond the war. From an ethnoclinician perspective, we'll be considering the communitarian culture of the group, with its global norms, and of which each family would be steered to be inspired, in order to be able to define its own culture, part of which would be even more unconscious thru transmission. Therefore, we'll be examining the specificities of the christian culture in Lebanon from a theoretical point of view relying on psychoanalysis and anthropology. In view of our work hypotheses, we'll be evoking the following themes : traumatisms, intergenerational transmissions, religious beliefs, psychic vulnerability and dependency. The applied research method is the clinical interview, through a double listening, and a double interpretation : ethnological and psychoanalytical. The methodological tools are the semi-directed clinical interview, and we'll be using of analysis, notably of the transference and the counter-transference. The spatio-temporal frame will be delimited to the Lebanese territory. We'll be concluding our research on the dialectic between the process of dependency and the process of separation-individuation in order to establish the conditions of a finalized transfer of dependency, which would be conducive to the stopping of substances consumption.

Abstract FR:

Notre recherche a pour objet la transmission intergénérationnelle des traumatismes de guerre chez des jeunes Libanais autochtones ayant été sujets à des conduites addictives à des substances psychoactives. La problématique questionne l'influence du vécu de guerre sur la transmission intergénérationnelle, et la rupture de transmission consécutive à une remise en cause par les sujets de leur appartenance à la culture communautaire et nationale. L'hypothèse principale postule que la réactivation des traumatismes de guerre peut entraîner une régression thérapeutique, à la faveur d'une symbolisation par le religieux, et conduire ainsi à une abstinence. Au surplus la réactivation des traumatismes cumulatifs ferait émerger une angoisse de mort à l'occasion de laquelle se produirait une régression symbolique susceptible de confronter le sujet à sa propre dépendance tant affective que toxique. De là résulteraient aussi chez lui des processus de reconstruction et d'autonomisation fondés sur une réappropriation de la culture et du référent fondateur. Nous posons d'autre part l'hypothèse que la répétition des conduites addictives sous une forme de compulsion morbide, serait favorisée par la vulnérabilité psychique du sujet en lien avec les imagos parentales intériorisées au-delà de la guerre. Dans une optique ethnoclinicienne, nous considérerons la culture communautaire du groupe avec ses normes globales, dont chaque famille est amenée à s'inspirer pour définir sa propre culture plus inconsciente dans la transmission. Ainsi, nous interrogerons les spécificités de la culture chrétienne au Liban dans un cadre de référence théorique, qui fait appel à la psychanalyse et à l'anthropologie. Au regard de nos hypothèses de travail nous évoquerons les thèmes suivants : traumatismes, transmissions intergénérationnelles, croyances, vulnérabilité psychique et dépendance. La méthode de recherche appliquée est celle de l'entretien clinique à travers une double écoute et une double interprétation, ethnologique et psychanalytique ; Les outils méthodologiques sont l'entretien clinique semi-directif à visée de recherche, et l'analyse, notamment du transfert et du contre-transfert. Le cadre spatio-temporel se limite au territoire libanais. Nous conclurons notre étude sur la dialectique entre processus de dépendance et processus de séparation-individuation de manière à établir les conditions d'un transfert de dépendance abouti qui signerait l'arrêt des consommations de substances.