Les psychotherapies traditionnelles de l'epilepsie dans l'est algerien. Mythes et representations symboliques
Institution:
Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008)Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
The traditional therapeutic methods used for the treatement of epilepsy will be schematically revealed through the following aspects : "the key practice" which is recorded in the register of familial therapies, - visits to mausoleum - the proceeding of amulet which require a specialist's interven- tion, and generally a koranic litterate. - the rituals of exorcism, the possession self control practiced by some groups of confraternity such as : "the ouacfans - and the aissaouas" (folklore therapy). The first ones are descendent of the slaves from the african centre. The seconds are mystial groups who originate from morroco, wheras the chebbias are purely algerians. The songs and the danse are used as means for the treatment of the epilepsy. In spite of the fact of constructiry many hospitals in urban and rural areas in algeria, a considerable number of epileptics resort to the methods of treatment. Is-it for the reason of the bad quality of the medical act and its failure, of the epileptic symptom of the tradition, the myths, or is-it for the reason of the symbolical representations that the epileptic practices these methods? i tried to answer to these diffrent questions withim a psycho-sociological and ethnological perspective.
Abstract FR:
Les procedes therapeutiques traditionnelles de l'epilepsie s'expriment schematiquement par les aspects suivants : "pratique de la cle" qui s'inscrit dans le registre des therapies familiales, - visites aux mausolees - pratique de l'amulette qui necessite l'intervention d'un specialiste, generalement un lettre coranique. - les rituels d'exorcisme, de possession pratiquees par certaines confreries, a savoir : les ouacfans - et les aissaouas (folklore therapie). Les premiers sont a l'origine des esclaves du centre africain. Les seconds sont un groupe de mystiques d'origine marocaine, tandis que celles des chebbias est d'origine algerienne. Les chants et la danse sont les moyens utilises pour guerir l'epilepsie. Malgre la construction des hopitaux en algerie, aussi bien dans des milieux urbains et ruraux, un bon nombre d'epileptiques ont recours aux dites methodes. Est-ce la raison de la mauvaise qualite de l'acte medical et de son insucces, du symptome epileptique de la tradition, des mythes, ou bien est-ce en raison des representations symboliques que l'epileptique pratique les dites methodes ? c'est dans une perspective psycho-sociologique et ethnologique que j'ai tente de repondre a ces differentes questions.