Du langage de la folie chez les Kongo de la République populaire du Congo
Institution:
Bordeaux 2Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
"Madness is from everywhere", but is it identical anywhere? Is there in the kongo country any sort of madness language? The specificity of the topic to be studied, and the double implication during treatment and research request permanently a smooth and multidimension methodology approach made of observations, interviews, clinical talks and therapies. . . Understanding madness is also and above all, understanding first the sight of the universe : "things are not only things", it is always something more than a thing. Thus madness binds while dividing : a "break and continuity" of the sacred link which never breaks. Madness places us in the centre of an "interpsychopathology". Madness finally and always makes sense, considering an "impense" "language which recalls sometimes or both, which-craft, "fetichage", flaw in the universe of alliances, ransom of power. . . In fact, these local theories of madness determine particular assistance ways for the patient, original therapeutic and prophylactic steps. In the short, this is an attempt to a clinical theory, taking in consideration the rediscovered and recovered local language in the framework of the clinician's daily practice.
Abstract FR:
"La folie est de partout", mais est-elle partout la même? Existe-t-il en pays kongo un certain langage de la folie? La spécificité du contexte d'étude et la double implication en situations de soin et de recherche commandent constamment une méthodologie d'approche souple et multidimensionnelle faite d'observations, interviews, entretiens cliniques et thérapies. . . Comprendre la folie c'est aussi et surtout d'abord comprendre la vision du monde : "les choses ne sont pas que des choses", c'est toujours quelque chose de plus qu'une chose. Ainsi, la folie lie en séparant : une "rupture-reprise" du lien fondamental qui jamais ne se brise. La folie aussi s'enracine dans le corps, sous forme de "dramaturgie corporelle". La folie encore nous situe au cœur d'une "inter-psychopathologie". Enfin et toujours, la folie fait sens, selon un langage "impensé" évoquant, tantôt ou à la fois la sorcellerie, le "fétichage", la faille dans l'univers des alliances, la rançon de la puissance. . . Plus est, ces conceptions locales de la folie déterminent des modalités particulières d'accompagnement du patient, des démarches thérapeutiques et prophylactiques originales. Bref nous tentons une théorisation clinique, à la faveur du langage local redécouvert et réintégré dans l'exercice quotidien du clinicien.