L'idéologie démocratique au Zaïre : contribution à l'étude des systèmes politiques africains
Institution:
AmiensDisciplines:
Directors:
Abstract EN:
Support of offical ideology in Zaire (and also in Africa), the discourse of authenticity follows necessary social functions to the construction of the State-nation. Taking into account the "plurality" of nature of social structures in Zaire ; the does not dispose of the monopoly of allegiance nor that of legitimate physical violence : this and the fragility of political consensus gives rise to difficult unitarian state ; where the importance is apparently placed an ideology an culture. The cultural primate, ancestral or national, expressed the authenticity which also refers to eastern pressiure, relative to the multiportism institution : it is a resistance strategy which still expresses itself through use of the theme of democraty. On the other hand, isnpite of the passionate nature of the themes -unity, order, autority- vehicules, also inspite of the taking over of "production" and the progagation of authenticity by "neutral-areas" and state civil-servants. The discourse has been realed to be non-efficient. The massive reference to repressive state violence is moreover sign and factor of inefficiency. This feeds mobutist authoritarianism. It's a question of un edited authoritarianism : it is an invention of african leaders due to neo-patrimonial domination using at the same time civil and repressive administration, the central and peripheral supportes, the discourse and violence etc. . . This complexity parthy explains the longetivity ohf the authentic regime, which is going to evolve from april 1990 on words, thanks to extra-mobutist factors
Abstract FR:
Support de l'idéologie officielle au Zaïre (et en Afrique), le discours de l'authenticité poursuit des fonctions sociales nécessaires à la construction de l'Etat-nation, compte tenu du caractère "plural" de la structure sociale zaïroise ; l'Etat ne dispose pas de monopole d'allégeance et de la violence physique légitime : cette situation ainsi que la fragilité du consensus politique rendent difficile l'émergence d'un Etat unitaire ; l'importance apparemment accordée à l'idéologie ou à la culture. La primauté culturelle ancestrale ou nationale énoncée par l'authenticité renvoie aussi à la pression culturelle étrangère : c'est une stratégie de résistance qui se manifeste encore à travers l'emploi du thème de démocratie. En revanche, malgré le caractère "passionnel" des thèmes -unité, ordre et autorité- véhiculés, magré aussi la prise en charge de la "production" et de la propagation de l'authenticité par des "lieux neutres" et fonctionnaires de l'Etat, ce discours assure mal les dites fonctions sociales. Le recours massif à la violence répressive par l'Etat est autant indice et facteur d'inefficacité discursive. Celle-ci nourrit l'autoritarisme mobutiste. Il s'agit d'un autoritarisme du genre nouveau. C'est une invention des dirigeants africains due au néo-patrimonialisme utilisant à la fois l'administration civile et répressive, le clientélisme central et périphérique, le discours et la violence etc. . . Cette complexité explique en partie la longévite du régime authentique, lequel va évoluer à partir d'avril