L'idéologie confucianiste en Corée
Institution:
Université Pierre Mendès France (Grenoble)Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
This thesis, constitued in three parts, is a study of a dominant ideology in the tradition of the korean society ( south korea ). In the first part, the author begins to define the identity of the ideas which have predominated in the traditional korean society. These ideas are identified, in the final analysis, with those which constitute the classical and neo confucianism. The confucianism being considered as a ideological phenomenon, the notion of ideology and his function are examined in the methodological interest. In the second part, the author construct a conceptual model of the confucian ideology. The confucianism is presented here in his classical and new form as well as his development in korea. In the third part, the author measures the identificational function of the confucian ideology for the koreans of today on the base of the constructed conceptual model and with the help of an enquete by questionnaire which is realized by the author in korea in 1984.
Abstract FR:
La these, construite en trois etapes de recherche, a pour objet d'examiner la fonction d'identification de l'ideologie dominante de la societe coreenne traditionnelle (coree du sud). La premiere partie de la these est consacree a determiner ce que sont les idees dominantes de la societe coreenne traditionnelle. Elles sont, en fin de compte, identifiees avec celles qui construisent le confucianisme. Et, celui-ci, etant considere par l'auteur comme un phenomene ideologique, va etre examine dans le contexte theorique de l'ideologie et de sa fonction, surtout, d'identification. Dans la deuxieme partie, l'auteur construit un modele conceptuel de l'ideologie confucianiste. Le confucianisme y est presente dans sa forme aussi bien classique que nouveau et dans son developpement coreen. Dans la troisieme partie, l'auteur mesure l'etat actuel de la fonction d'identification de l'ideologie confucianiste pour les coreens d'aujourd'hui, sur la base du modele conceptuel construit et a partir d'une enquete par questionnaire menee par l'auteur lui-meme en coree en 1984.