Le droit de la guerre en Islam
Institution:
Paris 2Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
IN ISLAM, THE LAW STANDARD CONCERNING THE REGULATION OF THE WAR PROCESS, PREEXISTING THE WAR ITSELF, STEMS DIRECTLY IN THE CORAN AND THE SUNNA, BOTH RECOMMEND MEND TO THE MUSLIM TO SPREAD GOD'S WORDS AND TO DEFEND THE ISLAMIC WORLD WHEN ATTACKED. THEREBY, HE SHOULD USE THE LEGAL MEANS GOD PUTS AT HIS DISPOSAL -THE JIHAD - WHICH MEANS THAT THE WAR IS NOT A NORMAL AND NATURAL WAY BETWEEN THE WORLD OF ISLAM (DAR AL-ISLAM) AND THE WORLD OF WAR (DAR AL HARB). IF HE HAS TO RESORT TO THE WAR, THE MUSLIM MENTALLY AND PHYSICALLY PREPARED SHOULD RESPECT THE PRINCIPLES OF LOYALTY, PROBITY, JUSTICE AND HUMANISM ON THE BATTEFIELD, SINCE GOD, "THE INSTITUTED LEGISLATOR", CONTROLS THE STEPS OF THE FIGHTING PROCESS. WHEN VICTORIOUS, THE MUSLIM WILL TRY TO NEGOCIATE WITHIN A PEACE TREATY AN AGREEMENT WHOSE COMPULSORY CHARACTERISTIC IS SET BY THE LAW, ALLOWING THE VAINQUISHED TO BENEFIT FROM THE CHARITY OF ISLAM. THUS, THE WAR, IN ITS ISLAMIC CONCEPTION IS AN EXCEPTIONAL MEANS ALLOWING ISLAM TO REGULATE ITS RELATIONSHIPS with THE NON-MUSLIM WORLD, AND ESTABLISH ONES OF COEXISTENCE, FRIENDSHIP AND PEACE WITHIN THE JURIDICAL AND INTERNATIONAL ORDER, WHOSE NORM SHOULD ORIGINATE IN THE CIVILIZATIONAL REPRESENTATIONS OF ALL THE PEOPLES FORMING THE INTERNATIONAL COMMUNITY.
Abstract FR:
En islam, la norme de droit concernant la reglementation du processus de la guerre, qui preexiste a la guerre elle-meme, a pour source le coran et la sunna qui prescrivent tous deux au musulman de propager la parole de dieu et de defendre le monde de l'islam lorsqu'il est attaque. Pour ce faire, il utilisera le moyen juridique que dieu met a sa disposition : le jihad. Ainsi la guerre ne constitue pas l'etat normal et naturel entre "le monde de l'islam" (dar al-islam) et "le monde de la guerre" (dar-al-harb). S'il est contraint de recourir aux armes, le musulman, combattant prepare moralement et materiellement, devra respecter sur le champ de bataille les principes de loyaute, de probite, de justice et d'humanite, puisque dieu, "legislateur institue" controle toutes les phases du deroulement des hostilites. Victorieux, il recherchera, par la negociation, a conclure dans le cadre d'un traite de paix, des accords dont le caractere obligatoire est consacre par la loi, permettant au vaincu de beneficier des bienfaits de l'islam. La guerre dans la conception de l'islam constitue ainsi un moyen exceptionnel lui permettant de parvenir a la regulation de ses rapports avec le monde non musulman avec lequel il etablira des rapports de coexistence, d'amitie et de paix dans le cadre de l'ordre juridique international dont la norme doit s'inspirer des expressions civilisationnelles de tous les peuples composant la communaute internationale.