Exclusion et lien social : éléments pour une approche des médiations du travail social
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Abstract EN:
Over the centuries, poverty has been synonymous with social exclusion. Neither charity nor coercion have served to diminish this rejection, any more than have social reform measures. Social work, established to deal with the problems the poor pose for society, is itself in crisis. Kept apart from the mainstream of society, the socially exluded have developed their own culture and a varied and effective network of communication. They are however compelled to interact with established social structures. Socialwork plays a meditory role in this respect. Its task is to intyervene between social institutions, thelocal network, and the poor, who nevertheless, no matter how impoverished, still remain members of society invested with a potential self direction. Based on questionnaires and interviews, the study examines social exclusion in quantitive terms from economic, interpersonal and cultural perspectives. The capacity for independence that the poor have retained is evidenced in the forms of seul-help they demonstrate, and in the way they perceive and manage their relationship with social work. Depending upon the outcome of events influenced by their live-circumstances, their social status and their identity, they may view social work at times as rival or even as an enemy, at other times as an ally with which to co-operate, or about witch they might have mixed feelings. Social work is required, at one and the same time, both to manage the subsequent tensions, and to establish dialogue betwewen the poor and established social structures : its role is thus contradictory. The thesis releals the complexity of social work intervention and the commitment to self sufficiency that is stands for.
Abstract FR:
Depuis des siecles, pauvrete est synonyme d'exclusion. La distance separant les exclus de la societe n'a pas plus ete reduite par la charite ou la coercition que par les tentatives de rationalisation de l'action sociale. Invente pour gerer les problemes que les pauvres posent a la societe, le travail social est lui-meme en crise. Tenus a l'ecart de la societe dominante, les exclus ont developpe entre eux une culture et des reseaux specifiques. Ils sont cependant contraints d'etablir des transactions avec la societe instituee. Le travail social occupe la place du tiers dans ce rapport. Il est charge d'etablir des mediations entre les institutions, les reseaux de la socialite locale et des pauvres qui, aussi demunis soient-ils, restent des acteurs dotes d'un potentiel d'autonomie. A partie de questionnaires et d'entretiens, l'etude permet de prendre la dimension de l'exclusion aux niveaux economiques, relationnels et culturels. Les capacites d'autonomie que gardent les pauvres sont reperables dans l'auto-organisation qu'ils manifestent et dans la maniere dont ils analysent et gerent leur rapport autravail social. Au cours de transactions portant sur leurs conditions de vie, leur statut social et leur identite, ils considerent le travail social parfois comme un concurrent ou un ennemi, d'autres fois comme un allie avec qui ils cooperent, ou contre lequel ils entrent en opposition. Le travail social doit, a la fois, gerer les tensions qui en resultent et developper l'articulation avec la societe instituee et les reseaux de la socialite locale. L'exercice de cette fonction mediatrice rend necessaire l'analyse des doubles contraintes, inherentes a sa situation paradoxale. En montrant la complexite des mediations operees par le travail et l'enjeu de