thesis

Pour une idianthropologie politique : approche critique, sexuée et politique des histoires de vie en formation

Defense date:

Jan. 1, 2006

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Institution:

Montpellier 3

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

Oscar Wilde was ironical about the value of experience that was compared with a lantern hung in everybody's back and that only lit what was behind. Obviously he did not have a method at his disposal enabling to transcend individual life stories and to have access to the critical understanding. We have called this method for investigating oneself for the benefit of a better apprehension of the individual's social link political idianthropology. Its aim is questioning the human individual being-into-the world, that is to say the real and productive social-being accompanied by its being-into-the world, utopian and creative. Political idianthropology considers the human individual as an intrinsic ideology with its “idiorrythmical”, “idiospherical” and idiosyncratic properties which deserve an attention as fundamental as historical, geographical, metaphysical and ethical properties of the general ideology. Under the paradigm of political idianthropology we are investigating sexual stereotypes, the crisis of the middle point of life and the continuing development all through human life

Abstract FR:

Oscar Wilde ironisait sur la valeur de l’expérience qu’il assimilait à une lanterne accrochée dans le dos de chaque individu et qui n’éclairait que ce qui se trouvait derrière lui. Sans doute ne disposait-il pas d’une méthode capable de transcender l’histoire de vie individuelle et d’accéder, ainsi, à la compréhension critique du monde. Nous appelons cette nouvelle méthode d’enquête sur soi, l’idianthropologie politique. Son objet est la mise en tension de l’être-sujet-au-monde, soit l’être-social réel et productif, flanqué de son sujet-au-monde, utopique et créatif, au bénéfice d’une complète appréhension du lien social. L’idianthropologie politique considère l’homme comme une idéologie intrinsèque dont les propriétés idiorrythmiques, « idiosphériques » et idiosyncrasiques méritent une attention aussi fondamentale que les propriétés historiques, géographiques et axiologiques de l’idéologie générale. Sous le paradigme de l’idianthropologie politique nous interrogeons, dans notre thèse, les stéréotypes sexués, la crise du mitan de la vie et la formation tout au long de la vie.