L'enseignement du fait religieux : problématique et formation
Institution:
Toulouse 2Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
This thesis aims to examine history teachers' design of the religious fact and its teaching. Its purpose is to characterize these designs and to objective the logics that sustain them. The thesis defends the idea that these designs would mainly depend on teachers' personal opinions and on the teaching background. This proposal is sustained by the one of a nebulous teaching because of its polysemy. The set up of different theories coming from the ergonomic psychology studying (whose some of them have been applied to the teacher's activity studying) has permitted to build an original analysis framework, from which many assumptions and the implemented methodological strategy emanate. This strategy combines various angles of analysis (on excepted, prescrubed, redefined and effective tasks) and various points of view (prescribing system, regional pedagogical inspectors, IUFM trainers and history teachers) which concretize the process of an exploratory and heuristic research. The analysis work, made thanks to qualitative processes, tends to underscore relatively vague prescriptions concerning the teaching of the religious fact in history and to establish relationships between divergent designs of the religious fact and its teaching and endogenous (teachers' believes and knowledge) and exogenous (teaching background) influences with the teachers. Eight designs configurations have been suggested ; two strong tendencies distinguish them : limited designs (teaching matter is limited to the scope of the visible, exteriority approach) broadened designs (teaching matter is opening up to the subjective dimension of what is religious in the fact, comprehensive approach)
Abstract FR:
Cette thèse s'intéresse aux conceptions que les enseignants d'histoire ont du fait religieux et de son enseignement. L'objectif est de les caractériser et d'objectiver les "logiques" qui les sous-tendent. La thèse défend l'idée que ces conceptions seraient essentiellement fonction des sentiments personnels des enseignants et du contexte d'enseignement. Cette proposition est étayée par celle d'un enseignement nébuleux parce que plurivoque. L'articulation des différentes théories appartenant au domaine de la psychologie ergonomique (dont certaines ont été appliquées à l'étude de l'activité de l'enseignant) a permis de construire un cadre d'analyse original dont émanent les hypothèses et la stratégie méthodologique mise en oeuvre. Celle-ci combine angles d'analyses multiples (tâche attendue, tâche prescrite, tâche redéfinie et tâche "effective") et regards pluriels (système prescripteur, inspecteurs pédagogiques régionaux, formateurs IUFM et enseignants d'histoire) qui concrétisent un processus de recherche exploratoire et heuristique. Le travail d'analyse, réalisé au moyen d'une démarche qualitative, a permis de rendre compte de prescriptions relativement floues concernant l'enseignement du fait religieux en histoire et d'établir un lien entre conceptions différenciées et influences endogènes (convictions, connaissances) et exogènes aux enseignants (contexte). Huit configurations de conceptions ont été proposées : deux tendances fortes les discriminent : conceptions limitées (objet d'enseignement circonscrit à de l'objectivable, démarche d'extériorité) et conceptions élargies (objet d'enseignement s'ouvrant à la dimension subjective du religieux, démarche compréhensive).