Analyse des parcours des soins medicaux pour les familles des malades mentaux dans la culture chinoise sous l'influence du taoisme a taiwan
Institution:
Paris, EHESSDisciplines:
Directors:
Abstract EN:
The way by which the patients get their resorts of treatment left to us as a trajectory of the an externalization, partially, wholly, spontaneously, flowing out not only the ontogenic but also the philogenic process of patients' socialization. In this research, we fixed 12 principal treatments (which of, shaman, soothsayer, prayer in taoist temples, master of geomancy, chinese pharmacist, chinese medicine, meditation (chi-kung), neurologist, urologist, docteur of internal medicine, cardiologist, and psychiatrist) of the patients' model of resort. For the statistical purpose, we classified these treatments in 4 groups ( popular custom treatment, chinese medicine, general practitioner, psychiatrist). So much as can we verify the influence of the cultural etiology. Beside by the field work recorded in the hospital. , we have studied 297 psychiatric cases that put clearly their resorts of treatment, priority of choices, waiting period in the psychiatric consulation, and the participation of their family on different levels. The analyses of these factors, which, in turn, determine the model of patients' choices, demand at the same time, patients' cultural backgrounds. By the field-works at the taoist temples as well as in the hospital, we caught a cultural etiology closely linked with religions. Viewing to the veneration of the ancestors, it is the extension of the idea of the obligation towards their parents. This 'prudent' veneration towards the ancestors will manifest in the rites, in the ways of burial, and the sacrifices of the ancestors' tablet. This manifest also in the marriage with a ghost or the succession of linage for a deceased, for it being the metamorphose of heritage for those, who have no posterity. We have studied 268 cases, described in genealogical register, of the tomb's geomancy among the 6 families (the choice of their orientation) according to the personal horoscope ( pa- tsus) in order to show this custom to be linked with the bad geomancy of( either the geomancy of the ancestre's tomb or that of the house). We found also the correlation between the origin of the uneasiness and the orientation of the sacrifice, according the 60 offences (ch'ung-sa), since the uneasiness is, in their part, linked with the orientation of sacrifice according to the 60 offences (ch'ung-sas) during 60 days.
Abstract FR:
Le parcours des recours aux soins est une trajectoire d'exteriorisation et une reflexion partielle ou totale, spontanee ou decoulant de la socialisation personnelle, mais aussi collective au cours de son processus de developpement. Nous avons fixe 12 soins (le chaman, le devin, la priere aux temples taoistes, le geomancien, le pharmacien chinois, le medecin chinois, la meditation (chi-kung), le neurologue, l'urologue, le medecin interniste, le cardiologue, le psychiatre) pour l'observation des malades. Nous les avons classifies en 4 groupes (medecine coutumiere, medecin chinois, generaliste, psychiatre) en vue de simplifier l'analyse. Or les recours aux soins pour les malades sont surtout tres difficiles a comprendre, a travers l'etiologie culturelle. En ce qui concerne le terrain des temples taoistes, nous constatons que les familles de malades sont d'accord sur la precision des causes diverses de malaises citees par les chamans. Par ailleurs le terrain a l'hopital psychiatrique, nous avons etudie 297 cas de malades mentaux pour connaitre les recours aux soins, leur priorite de choix et les delais de consultation et la participation de chaque membre de la famille en 4 niveaux. Avant d'analyser les facteurs, qui determinent leur choix, nous voulons decrire le fond de la culture. Sur le terrain des temples taoistes ou de l'hopital psychiatrique, on peut percevoir l'importance de l'etiologie culturelle liee avec les 3 religions. La veneration d'ancetre est l'extension de l'idee du confucianisme, du devoir envers les parents. Cette veneration prudente envers l'ancetre est manifestee dans le rite, le mode d'enterrement et dans le sacrifice des tablettes d'ancetre. Et le mariage avec un esprit ou la succession du lignage pour un defunt est une metamorphose de la solution pour ceux qui n'ont pas leur propre posterite. Or un malaise est souvent diagnostique comme etant lie avec la mauvaise geomancie (soit la geomancie de la tombe d'ancetre ou de la maison), on a etudie 268 cas de geomancie des tombes des 6 familles ( le choix de son orientation) selon l'horoscope (les pa-tzus} personnelle dans les registres genealogiques pour demontrer cette coutume. On a egalement demontre la relation entre l'orientation d'effroi et l'orientation de sacrifice selon les 60 ch'ung-sas ( offenses) pendant 60 jours.