thesis

Le cru, la cuvée, le vigneron et le village : la transmission des pratiques et savoir-faire en côte bourguignonne

Defense date:

Jan. 1, 1995

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Institution:

Paris, EHESS

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

The aim of this thesis si the study of the transmission of knowledge ans practises amongst the wine producers in the cote d'or (burgundy). After presenting the geographical and human structure of my fieldwork, i remind the history of the area. The work of viticulture has imposed itself as the principal activity in the region for many centuries. As a result of the phylloxerie epidemia and the severe economic crises of the 1930. The "vigneron" make now their own wine and are responsable for the commercialisation themselves. The third chapter presents four cases of young "vignerons" and study the transmission of land, the history of the family, the development as wine-growers and finally examine their place in the community. Then, by an ethnography, i describe the two most important operations in these exploitations : the cultivation of vine and the vinification process. The practises of these "vignerons" demonstrate how they mixe tradition and modernity by acting on the "cru" (parcel of the vineyard) and on the "cuvee" (vessel to make the wine) in so many different ways. The transmission of knowledge and skill follows two different routes. The first shows the transmission through the lineage which means by tradition. Otherwise, the transmission is made by the new oenological competence the "vigneron" can acquire. These skills become a sign of his quality as a wine-maker, which come a part of his new statut in the professional community. In relation to that, the last part of the research is concentrated upon the mecanism of integration and definitioin of the individual in the village by examining the traditional wine festival : la saint vincent tournante.

Abstract FR:

Le but de cette recherche est de voir en quoi et comment l'exercice d'une activite technique dominante comme la viticulture bourguignonne suffit a constituer et a definir une communaute prticuliere. Apres avoir esquisse le cadre geographique et humain de mon terrain d'enquete, je rappelle l'histoire fluctuante de cette portion du territoire. La culture de la vigne s'y impose comme l'activite dominante depuis des siecles. Depuis la crise phylloxerique et les annees 1930, le vigneron s'est mis a faire son vin et a le vendre directement devenant un concurrent pour le negoce. La troisieme partie de cette recherche presente quatre jeunes viticulteurs en abordant la transmission fonciere sur trois voire quatre generations, l'histoire attachee a leur exploitation, leur formation et enfin leur place dans la communaute. Puis, a partir d'une ethnographie participante, sont decrits les savoirs et les pratiques relatifs a la taille et a la vinification. Une extraordinaire singularite des pratiques se combinent avec ce qui constitue le fonds commun de la culture, c'est-a-dire l'ensemble des valeurs et representations qui fondent la communaute. La transmission des savoirs obeit a deux logiques differentes. Soit elle suit la transmission patrilineaire dans le lignage relevant par la de la tradition. Soit elle emprunte d'autres voies en accedant a une reconnaissance sociale par l'acquisition de nouvelles competences techniques viticoles ou oenologiques. Une large partie de la vie sociale des vignerons s'articule ainsi autour de ces savoirs, de leur acquisition ou de leur partage relatif. En relation avec cela, la derniere partie de cette recherche aborde lesmecanismes sociaux d'integration et de definition du "moi" professionnel dans l'espace villageois a travers la fete emblematique de la communaute vigneronne : la saint vincent tournante.