thesis

Sous le signe de "l’entre deux" : anthropologie du théâtre amérindien au Mexique

Defense date:

Jan. 1, 2003

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Institution:

Paris 8

Disciplines:

Abstract EN:

The importance of theater as performed by the different Indian-American groups of the Mexican Republic lies more in the result of its qualitative production, rather than in its quantitative aspect. It is not necessary to deal with a massive movement in order to estimate its interest and dedicate a deeper research. It is even more accurate in regard of our times, in which we face a discussion about the construction of indianity. The Native Americans are actively participating in this polemical discussion, which not only is about their own ethnical identity and class condition, but also about all Mexicans' identity. Theater has become a favorable way to express the different aspects of that construction. In order to accede to a correct understanding of the aesthetical, social and anthropological complexity of the Indian-American theater, it is necessary to go beyond the tendancy to appraise it, as most [current] researches do. It is essential to adopt a perspective that would study both good and bad [aspects], its specificity and strangeness, [its local and global aspects, its similarities and differences]. In other words, a vision angle which does not favorize one pole of the comparison : neither the Indian-American theater, nor the observer's culture, but a vision angle that underlines both. It is necessary to englobe those two poles simultaneously. The understanding of this type of theater also implies having settled a triple problematic: defining ethnicity, the relation between theater and ritual, and the analytical distinction between the form, meaning and function levels. Frederik Barth's theory of ethnicity, ritual as part of a conceptual weave in the anthropological theory as well as the analytical theory as suggests the "ethnoscenology" between theater and ritual as part of the performing in general, do constitute precious keys towards reaching the thesis objectives: a better understanding of the practices of theater in Indian-American areas.

Abstract FR:

L'intérêt d'étudier le théâtre que réalisent les Amérindiens de la République mexicaine résulte moins de son caractère quantitatif que des qualités qu'il présente. Il ne faut pas s'attendre à avoir affaire à un mouvement massif pour juger de son intérêt. Il est d'autant plus important qu'à l'époque actuelle on vit une dispute pour la construction de l'identité ethnique. En fait, les Amérindiens sont en train de participer activement à cette polémique. Le théâtre est devenu un moyen privilégié pour exprimer les différents aspects de cette construction. Pour accéder à une compréhension correcte de la complexité esthétique, sociale et anthropologique du théâtre amérindien, il est nécessaire de dépasser cette tendance à la valorisation que présentent la plupart des études qui lui ont été consacrées. Il faut adopter une perspective qui prenne en compte ce qu'il y a en lui de spécifique et d'étrange, de local et de global, de similaire et de différent, c'est-à-dire un regard qui ne se porte pas uniquement sur l'un des pôles de la comparaison entre théâtre amérindien et culture de l'observateur, en faisant de celle-ci l'étalon de mesure. Il faut envisager ces deux pôles simultanément. La connaissance de ce type du théâtre révèle également au moins trois problématiques : celle de la définition de l'ethnicité, celle de la relation entre théâtre et rituel et celle de la distinction et de la relation entre les niveaux de la forme, du sens et de la fonction. La théorie de l'ethnicité développée par Frederik Barth, le rituel comme partie d'une trame conceptuelle dans la théorie anthropologique et la distinction analytique que propose l'ethnoscénologie entre théâtre et rituel comme faisant partie du performatif en général, constituent des clés pour atteindre l'objectif de cette thèse : mieux comprendre la pratique du théâtre en milieu indien.