Etude théologique et éthique du droit dans la société technicienne
Institution:
Strasbourg 2Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
Understanding contemporary law is a disconcerting task since concerned with a social phenomenon that is both complex and changing. One point, however, is clear: the death of a certain conception of law. This phrase will appear as shocking to those blinded by the flowering of jurisprudence in our society, as well as those who refuse to admit that law ceases to be law when it no longer responds to the functions and criteria traditionally ascribed to the law. It is thus necessary to approach the law anew fresh from the standpoints of sociology and jurisprudence, to avoid the false routes generated by the crisis of law and the return to natural law, and to resist the delusions associated with human rights, in order to measure both the extent and the consequences of the growing technicity of law, of which not the least is to be found in the junction of these two social phenomena. To rewrite the death of law as a certificate of resurrection, it is essential to pass by the way of theology, since both the law and technicity are doubtless in the first instance religious phenomena. One thinker, Jacques Ellul, has taken up this task and certain aspects of his theological reflections on law are here outlined. On this podium , the biblical approach to law teaches us that it is founded and delimited by the word and that its theological substance is utopian, a point which leads to the presentation of an ethics of law in a technological society with political, social, spiritual and intellectual dimensions.
Abstract FR:
Comprendre le droit contemporain est tâche malaisée car il est un phénomène social complexe et mouvant. Cependant, un constat s’impose : la mort d'un droit. La formule choquera ceux qu'aveugle la floraison juridique de notre société comme ceux qui n'admettent pas que le droit ne soit plus du droit parce qu'il ne répond plus aux fonctions comme aux critères du droit traditionnel. Il faut donc aborder le droit à nouveaux frais des points de vue sociologique et juridique, éviter les fausses routes générées par la crise du droit et le retour du droit naturel, résister aux mirages des droits de l'homme, afin de mesurer l'étendue de la technicisation du droit et ses conséquences dont l'une et non des moindres d'entre elles est l'accointance entre ces deux phénomènes sociaux. Pour que le constat de décès du droit soit réécrit en certificat de résurrection, il faut en passer par la théologie puisque le droit et la technique sont aussi, et sans doute d'abord des phénomènes religieux. Un penseur s'y est essayé, Jacques Ellul, et nous exposons quelques traits de sa pensée théologique du droit. Sur ce socle, l'approche biblique du droit nous apprend qu'il est fondé et borné par la parole, et que son fondement théologique est l'utopie, laquelle nous introduit à la présentation d'une éthique politique, sociale, spirituelle et intellectuelle du droit dans une société technicienne. Pour le siècle prochain, l'utopie sera la boussole de la justice du droit ou le droit ne sera plus, manière de rappeler que la justice de dieu passe par l'utopie de sa parole.