thesis

D'un temple a l'autre. Pierre et l'eglise primitive de jerusalem

Defense date:

Jan. 1, 1989

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Institution:

Strasbourg 2

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

This study aims to reinvestigate christian beginnings in their context, from a socio-historical point of view. Its focal point is the origins of the primitive church of jerusalem. It endeavours to determine the evolution of the church under peter's leadership and examins the reazsons for his departure. The following hypotheses are put forward. At the outset, the primitive church of jerusalem adopted a certain organisation and developed a certain self-consciousness which suggest an essenian i8nfluence. It elaborated a radical ecclesiology (new temple) and a bold christology that expressed themselves particularly in a reinterpretation of the origins of the community, and of episodes of jesus'life, in terms of the great jewish festivals (pentecost and passion narratives, the combination of peter's confession and transfiguration. . . ). It showed, by fixing these traditions, aparticular interest in peter. In the end, he had to give up his seat to james because of the new situation that arose from the hellenists' and paul's activities and because the community, in order to secure its survival, had to conform the jewish orthopraxy. It found the guaranteeof its conformity in a dynastic christianity and it separated itself from the leader disparaged by the vision related in acts 10,9-16.

Abstract FR:

Adoptant une perspective socio-historique, cette etude se propose de replacer le surgissement du mouvement chretien dans son contexte. Elle s'interesse tout particulierement aux origines de l'eglise primitive de jerusalem et s'efforce de determiner quels developpements elle connut sous l'egide de pierre, avant de s'interroger sur les causes de son depart. Au passage, les hypotheses suivantes sont proposees : la communaute primitive de jerusalem a, dans un premier temps, adopte une organisation et developpe une conscience de soi qui permettent de supposer une influence essenienne ; elle a elabore une ecclesiologie (nouveau temple) et une christologie tres hardies qui se sont exprimees notamment a travers une relecture des origines de la communaute et de certains episodes de la vie de jesus, consideree desormais comme etape decisive de l'histoire du salut, en fonction des grandes fetes juives (recits de la pentecote et de la passion, ensemble confession de pierre - transfiguration) ; elle a manifeste, dans la fixation de ces traditions, un interet particulier pour la figure de pierre. Si ce dernier a finalement du ceder le pas a jacques, c'est en raison de la situation nouvelle que creerent les agissements des hellenistes et de paul et de la necessite dans laquelle la communaute se trouvait, pour preserver son existence, de se conformer a l'orthopraxie juive. Elle trouva la caution de son conformisme dans l'adoption d'un christianisme dynastique et se separa d'un chef que la vision narree en actes 10,9-16 avait discredite.