thesis

Merleau-Ponty : révolution, histoire et politique

Defense date:

Feb. 12, 2021

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Institution:

Sorbonne université

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

This thesis proposes a reading of Merleau-Ponty's philosophy from the perspective of his reflections on history, politics, and social matters. In this sense, we propose an approach that decenter the strictly philosophical aspect of the problem from the other minds (autrui) in order to place the political events on the forefront of the reflection on intersubjectivity. Nevertheless, rather than asserting that Merleau-Ponty considers political philosophy a sort of primary philosophy, we examine how from his meditation on interhuman history stems a complex and original relationship between the social matter of the common world and its political and institutional recovery. In this sense, the specific contribution of this thesis will verse over the centrality that we give to the revolutionary phenomenon as a key to the reading of the mentioned topics. We will argue with other readings that minimize its importance - considering for instance, that Merleau-Ponty, by taking a reformist turn, abandoned the problem of revolution – and we will prove that this problem is the core of the French philosopher's idea of intersubjectivity. The Revolution is a global category which, acknowledging the processes that establish a new world, also brings to light the adversity, the traditional soil of life and the limits of political will. In this way, revolution is intimately linked to the fundamental matters of history, namely the meaning of continuities and ruptures, as well as the very status of the event.

Abstract FR:

Cette thèse propose une lecture de la philosophie de Merleau-Ponty à l’aune de ses réflexions sur l'histoire, la politique et le social. L’approche adoptée décentre la question strictement philosophique du problème d’autrui, afin de mettre des événements politiques au premier plan de la réflexion sur l'intersubjectivité. Pour autant, il ne s'agit pas d'affirmer que Merleau-Ponty considère la philosophie politique comme une sorte de philosophie première, mais plutôt d'examiner comment de sa méditation sur l'histoire interhumaine découle une relation complexe et originale entre la matière sociale du monde commun et sa reprise politique et institutionnelle. L’apport spécifique de cette thèse consiste en particulier dans la centralité donnée au phénomène révolutionnaire comme clé de lecture des thèmes mentionnés. Sont ainsi discutées les lectures qui minimisent son importance - en considérant par exemple que Merleau-Ponty, prenant un tournant réformiste, abandonne le problème de la révolution – pour montrer que ce problème est au centre de l'idée d'intersubjectivité du philosophe français. La révolution est une catégorie globale qui, en rendant compte des processus qui instituent un nouveau monde, fait également apparaître l'adversité, le sol traditionnel de la vie et les limites de la volonté politique. À ce titre, la révolution est intimement liée aux questions fondamentales de l'histoire, à savoir le sens des continuités et des ruptures, ainsi que le statut même de l'événement.