thesis

Conscience et connaissance de soi : l'investigation des états de conscience : essai de lecture phénoménologique du Vedânta

Defense date:

Jan. 1, 1992

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Institution:

Tours

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

This research tries, in the field of Husserl's phenomenology, to read the indian vedantic analysis of consciousness. The thory of the three states of consclousness, with appears in the fondamental texts of Vedânta, is the guide line of this inquiry. Deep sleep, the dreaming state, and the waking state have their own characeritics. Each of them establishes the relation of the subjet with the object. The author shows, in his analysis, the relationship between this consclousness and consciousnes of the self. He considers the reflexive model of conscousness and sees its interpretation in the context of the vedantic analysis of the three states. Huserl's thesis of intentionality is considered in the statue of awareness. Awareness, is only relative to the object-conscousness, but supreme state of allertness is only related to subject-conscousness. Ego appears only in the waking state of consciousness, he colapses on himself in the sleep state of conssciousness. The transcendantal value of subject pertain to a forth state of consciousness: samadhi. Samadhi is pure consciousness, or state of pure beeing. Consciousnee is already established in himself, self-referal. This works can be interpretated as a comaprative study between east and west philosophy and also a meeting point of spirituality and phenomenology.

Abstract FR:

Cette recherche entreprend, à travers la phénoménologie de Husserl, de relire les thèses du Vedânta de l'Inde sur la conscience. L’état de sommeil profond, de rêve et l'état de veille ont chacun des caractéristiques qui leurs sont propres. Ils sont des formes de relation de la conscience à son objet: conscience-de-quelque-chose et conscience-de-soi. Le modèle réflexif de la conscience et la thèse husserlienne de l'intentionnalité sont ainsi considères dans leur relation avec la vigilance. Il devient possible de distinguer la vigilance, relative à la conscience d'objet, de la lucidité, relative à la conscience de soi. La conscience-de-soi demeure auto-référente, établie en elle-même en deçà des modes de la conscience empirique. C’est pour cette raison que les textes d invoun quatrième état, l'état de l'être, ou pure conscience de soi. Ce travail permet donc de cerner la dimension du transcendantal dans la pensée indienne. De même, la question de la présence, si souvent invoquée par les textes, et celle de la transcendance de la subjectivité pure, reçoivent un nouvel éclaircissement. Ce travail tente une réconciliation de la phénoménologie et de la spiritualité vivante. Il présente une contribution aux études de philosophie comparées Orient-Occident.