Le rôle juridique de la Marjiʿiyya chiite depuis le Cheikh Al-ʿAnṣākī jusqu'à nos jours (aperçu de son esprit ʿuṣūlite)
Institution:
Paris 1Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
This thesis deals with the evolution of the science of the foundations of chute jurisprudence (usul al-fiqh) during the period going from 1849 after j. C. Until our days. After a preparatory part that gives a general idea of the chiite marj iyya (supreme religious direction), as well as of its "usulite" spirit (in relation to "usul al-fiqh") before murtada al- ansari, this research concentrates around three axes: i the first, or main axis, studies the problem of the uncertainty which can be met in trying to determine the real legal norm. We can tell that it has aroused a suitable methodological revival by al- ansari in its book "fara id al- usul" ; a revival that has increased the importance given to "practical foundations" (al- usul al- amaliyya) concerning the case of the doubt. In laddition, al- ansari, by approaching the mentioned problem, has succeeded in putting an end to the controversy - inside the tendency of the "mujtahid" - on the determination of the legally considered conjecture, and this, to the profit of the attitude moderated. That comes due to the fact that it has been based on a solid reasoning, that is as a coupling between the two methods of the reasoning of the "ahbari " and the "mujtahid" (or "usuli"). After al- ansari the activity of the usulite ijtihad has not ceased. Among innovations, one signals the increase of the reasoning from "the reasonable people's conduct". For the second axis which deals with the work of purification of the usulit treaties one has been able to observe that muhammad kazim al-hurasani has effectively accomplished this work in several treaties, clearing them of the useless surplus. His attempt has impregnated the history of the evolution of the "usul al-fiqh". For the third axis of research that deals with the usage of philosophy on the level of the "usul al-fiqh", we can assert the extent of this usage, as well as the diversity of terms used. This usage, infuenced by several factors, has provoked a controversy - on its interest, fathering two opposed attitudes. Objectivity pushes us to a moderate attitude.
Abstract FR:
Cette thèse traite de l'évolution de la science des fondements de la jurisprudence chiite (Usul al-Fiqh) durant l'époque allant de 1849 après J. -C. Jusqu'à nos jours. Après une partie préparatoire qui donne une idée générale de la Marjiʿiyya (direction religieuse suprême) chiite, ainsi que de son esprit "usulite" (en rapport avec les "usul al-fiqh") avant Murtada Al-Ansari, cette recherche se concentre autour de trois axes : le premier, ou axe principal, étudie le problème d'incertitude que peut avoir le jurisconsulte en essayant de déduire la norme légale réelle. Nous pouvons dire qu'il a suscité un renouveau méthodologique fait par Al-Ansari dans son livre "fara id ai -usul" ; un renouveau qui a accru l'importance donnée aux "fondements pratiques" (al-^usul al- amaliyya) concernant le cas du doute. En outre, Al- Ansari, en abordant le problème mentionné, a réussi à mettre fin à la polémique - à l'intérieur de la tendance des "mujtahid" - sur la détermination de la conjecture considérée légalement, et ce, au profit de l'attitude modérée. Cela vient du fait qu'il s'est fondé sur un raisonnement solide, qui est comme un accouplement entre les deux méthodes du raisonnement des "ahban" et des "mujtahid" (ou : "usuli"). Après al- ansari l'activité de "l'ijtihad 'usulite" n'a pas cessé. Parmi les renouveaux apportes, on signale l'accroissement du raisonnement à partir de "la conduite des gens raisonnables". Pour le deuxième axe, qui traite du travail d'épuration des traités^usulites, on a pu constater que Muhammad Kazim Al- Hurasani a effectivement accompli ce travail au niveau de nombreux traités, les débarrassant ainsi du surplus inutile. Sa tentative a imprégné l'histoire de l'évolution des "usul al-fiqh". Pour le troisième axe de recherche qui traite de l'usage de la philosophie sur le plan des "usul al-fiqh", nous pouvons affirmer l'ampleur de cet usage, ainsi que la diversité des termes utilisés. Cet usage, influence par plusieurs facteurs, a provoqué- une polémique sur son intérêt, engendrant deux attitudes opposées. L'objectivité nous pousse vers une attitude modérée.