Bergson et la philosphie allemande
Institution:
Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008)Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
It is no secret to everyone : bergson was more attracted by anglo-americain thinking (spencer, william james) as compared to german thinking. Neverthless a lot of bergsonien writings comes accross as one or more less judgement to intransigent thinkings of germany philosophy. Even with his first writings essais in the immediat data of consciousness bergson does not agree with german intellect and scientific psychology ( fechner, weber). . In his advanced work, it is his intellectualist approach of a certain concept in the first place wich encourages his critics( leibniz, kant). This critic of the intellectual system is found in his interogation of the post-kantien writings(hegel, schelling). This debate against german intellectuals shows however a character that is full of magnitude and originality. Our repport study between bergson and german intellectals showed the chronological oder as from leibniz until hegel via kant, fichte etc. Bergson engages into the systematic opposition. He would have showed himself anti-leibnizien or anti-hegelien. Such a situation creates a thougth of exceptiormel precision : it develops a spiritual intuition wich opposes a wave rationalist idealism or voluntary art wich caractirises the most part of a lot of german philosphers.
Abstract FR:
Il n'est un secret pour personne : bergson a ete plus attire par la pensee anglo- americaine ( spencer, william james) que par la pensee allemande. Neanmoins beaucoup de textes bergsoniens se presentent comme acces sur une critique plus ou moins implacable a l'egard de l'intellectualisme des penseurs allemands. Des son premier ouvrage, l'essai sur les donnees immediates de la conscience, bergson s'oppose au scientisme intellectualiste des psychologues allemands ( fechner, weber). Dans les textes de maturite, c'est l'esprit intellectualiste de systeme ou un certain conceptualisme a priori qui suscite sa critique ( leibniz, kant). Cette critique du systeme intellectualiste se retrouve dans ses mises en cause des postkantiens (hegel, schelling). Ce combat contre les penseurs intellectualistes allemands illustre pourtant une personnalite pleine de grandeur, et d'originalite. Notre etude du rapport entre bergson et penseurs allemands a suivi l'ordre chronologique a partir de leibniz jusqu'a hegel en passant par kant , fichte etc. Bergson s'enfonce dans l'opposition systematique. Il aurait pu se declarer egalement antileibnizien ou antihegelien. Cette situation forge une pensee d'une rare concision : il developpe un spiritualisme intuitionniste aux antipodes d'un courant de rationalisme idealiste ou de volontarisme artiste caracterisant la plupart de philosophes allemands.