thesis

Adriano Banchieri, un auteur polygraphe entre Renaissance et Baroque : il Virtuoso ritrovo academico, Venise 1626 : édition, restitution et proposition d'une lecture dramatique

Defense date:

Jan. 1, 2000

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Institution:

Toulouse 2

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

Part I : Adriano Banchieri : Man of the Church, Man of Letters ; an analysis of extracts from his works and Lettere Armoniche, compared to the Maximes of the Jesuit Baltasar Gracian. Teaching considered as an art of caution and balance. Pedagogics; morals, musical Aesthetics. By way of introduction to a restitution of Il Virtuoso Ritrovo Accademico, and in order to outline a suggested dramatic reading, I have attempted to recover the essential aspects of its author's profile. To seek the spirit which inspires Banchieri's work means considering his monactic conditions, his religious education, his love for the language of Bologna and the ironic regard he has for the surrounding society. Part II : Scenic or Academic Madrigals : collections to keep inactivity away. Ll Virtuoso Ritrovo Accademico : a collection of canzonettas which suggest a staged performance. Proposal for a dramatic interpretation. The literary world of the Virtuoso. While it is necessary to refer to the Madrigal collections for a better understanding of the Commedia Armonica, the opposite is also true and the comparative analysis of these two forms of one genre helps our knowledge of both. In the light of the preceding considerations concerning the evolution of the madrigal on the one hand and the development of the pastoral poem on the other, one can only conclude that ll Virtuoso Ritrovo Academico brings together in an exemplary way the main characteritics of the "Academic Entertainment" Annex Part III : Il Virtuoso Ritrovo Academico : édition and restitution

Abstract FR:

Première partie : Adriano Banchieri : l'homme d'église, l'homme de lettres : analyse de quelques extraits de ses oeuvres et de ses Lettere Armoniche comparés aux maximes du jésuite Baltasar Graciàn. L'enseignement vu comme art de la prudence et de l'équilibre ; la pédagogie, la morale, l'esthétique musicale. Pour introduire la restitution du Virtuoso Ritrovo Accademico et en tracer une suggestion de lecture dramatique, j'ai souhaité retrouver les traits essentiels du profil de son auteur. Approcher l'esprit qui anime l'oeuvre de Banchieri, signifie considérer son état monastique, son éducation religieuse, son amour de la langue bolognaise et le regard ironique qu'il se plaît à jeter sur la société qui l'entoure. Deuxième partie : les madrigaux scéniques ou académiques : recueils pour fuir l'oisiveté. Il Virtuoso Ritrovo Academico : un recueil de canzonette qui suggère je jeu scénique. Proposition de lecture dramatique, le milieu littéraire du Virtuoso. S'il est nécessaire de se référer aux Recueils de Madrigaux pour mieux comprendre la Commedia Armonica, l'inverse est aussi vrai et l'analyse comparative de ces deux formes d'un même genre aide à une meilleure connaissance des unes et des autres. A la lumière des considérations qui précèdent concernant l'évolution du madrigal, d'une part, et le développement du poème pastoral d'autre part, on peut facilement conclure que Il Virtuoso Ritrovo Academico réunit de manière exemplaire les caractéristiques principales du divertissement académique. Annexe (troisième partie), Il Virtuoso Ritrovo Academico : édition, restitution.