thesis

La forme musicale dans le prologue de "Ainsi parlait Zarathoustra" de Friedrich Nietzsche

Defense date:

Jan. 1, 1986

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Institution:

Lyon 3

Disciplines:

Authors:

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Abstract EN:

This recherche tries to disclose the preface of "so talked zarathoustra". Our interpretation follows the pictures and the scenario rising from the writing of nietzsche. For example, the figure of the acrobat leads up to the idea of the "schadenfreude" (pleasure in the misfortune), the fool to the "guilty conscience". This alternance of image and philosophical idea and inversely contains the musical form. - con- serving the structure of the preface, our work is divided in three parts. The first treats the chapters 1 to 3, bringing out the themes of nietzsche's philosophy such as : "eternal return" being closely con- nected with musical subject which refers to the ideas of suffering and separation ; and "superman" seen in the light of classical litera- ture. The second part proposes an analysis of the chapters 4 to 6, taking specially into consideration the language of nietzsche which imitates frequently the form of luther's bible. Therefore the christian subjects are pre-eminent like the beatitude, the soul, love of one's neighbour, hapiness a. S. O. By another way the notion of the "i", is shown from the point of view how it prepares the coming of superman. But he receives no explication. Anyway we have been obliged to change our methodism to approach the question of eternal return by the speculati- ve way because this idea is more or less present in the whole text, in order to obtain it's discernment. We remark in the third part, which relates to the last chapters, a clear come back of images. Therefore we determine the chapt. 8 being the main-chapter and not the 6 one in spite of it's sensational side. Chapt. 8 summarizes the question of musical form. That's what we explain with more exactness in our conclu- sion. The same musical form reflects on the personnage of zarathoustra allowing some philosophical questions like nietzsche expressed them in his last works, so, for example, in the "anti-christ".

Abstract FR:

Ce travail consiste d'abord a decrypter le texte enigmatique du prologue de "ainsi parlait zarathoustra". La scene picturale ainsi que les images surgissant du texte nietzscheen guident essentiellement l'interpretation qui en resulte. L'alternance entre l'image vers l'idee philosophique et inversement consiste en la forme musicale. - le plan du prologue a ete conserve pour traiter les themes propres a chaque cha- pitre, ce qui exclue une vue globale. Trois parties se degagent : la premiere traitant les chap. 1 a 3 faisant ressortir les themes tels que l'eternel retour mis en rapport avec la musique, et le surhomme, montre sous l'eclairage de la litterature classique. La deuxieme par- tie propose une analyse du texte des chap. 4 a 6 en tenant compte de la langue nietzscheenne. Ces formes sont le plus souvent une imitation du style biblique lutherien ; d'ou la preeminence des themes du chris- tianisme (parodies) : la beatitude, l'ame, l'amour du prochain, le bon- heur, le peuple, la culture et l'egalite. D'autre part, l'idee du moi ("ich") s'analyse en vie de la preparation du surhomme, qui reste in- explique. Nous etions ensuite obliges de changer notre methode de re- cherche pour aborder speculativement l'idee de l'eternel retour, qui est plus ou moins presente dans tout le texte nietzscheen, pour cher- cher a trouver son discernement. Dans la troisieme partie, se rappor- tant aux quatre derniers chapitres, nous constatons un retour tres net a l'image qui nous conduit a determiner, malgre son cote sensationnel, que ce n'est pas le 6e chapitre du prologue le plus a prendre en con- sideration mais plutot le 8e, qui est le chapitre cle. Il resume la forme musicale. - nous expliquons avec plus de precision dans la con- clusion cette forme musicale qui souleve ensuite d'autres perspectives sur le personnage de zarathoustra, permettant d'aborder la philosophie de nietzsche, telle qu'elle a ete exprimee dans ses derniers ecrits, comme, par exemple, dans l'anti-christ.