thesis

Le toi et le toi absolu dans la philosophie de gabriel marcel

Defense date:

Jan. 1, 1986

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Institution:

Paris 4

Disciplines:

Authors:

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Abstract EN:

Man is lost in the world of objects, and from his body he find and discover himself in the same time as the other is, like the ego, a subject. It doesn't mean that it is a coexistence of subjects, but the creation of an inter-subjective relation between beings. The reception and the dialogue are the motors of such relation; they permit to break the egocentric schell where the ego is enclosed and become for himself an object. The ego at that moment is engaged on the way of the being. The brocken ego needs the thou to be really, in the marcellian thought, it means an co-esse. Love and fidelity feed the inter-subjective relation in the presence and complete disponibility. For a finished being, love and fidelity are under the effect of obstacles and conduct to failure they need an ultime refuge that cannot come by the creating human will, but from the absolute thou. It's only by prayer and faith that the relation from being to being is sure. And here the sentence : i hope on thee for us, take all its meaning. And by this way gabriel marcel arrive to keep safe the mystery of being.

Abstract FR:

L'homme se perd dans le monde des objets, et c'est a partir de son corps pris comme l'existant-type qu'il se retrouve et decouvre en meme temps que l'autre est comme le moi un sujet. Il ne s'agit pas d'une coexistence de sujets, mais de la creation d'une relation inter-subjective entre des etres. La rencontre et le le dialogue sont les moteurs d'une telle relation ; ils permettent de briser la coquille egocentrique ou le moi s'enferme et devient pour lui-meme un objet. Le moi des lors s'engage sur le chemin de l'etre. Le moi brise a besoin d'un toi pour etre vraiment, au sens marcelien de ce terme, c'est-a-dire un co-esse. L'amour et la fidelite alimentent la relation inter-subjective dans la presence et l'entiere disponibilite. Chez un etre fini, l'amour et la fidelite sont soumis a l'obstacle et conduits a l'echec, ils demandent un recours ultime qui ne peut venir de la volonte humaine creee, mais du toi absolu. C'est uniquement dans la priere et dans la foi que le rapport d'etre a etre est garanti. Et c7est ici, que la formule : j'espere en toi pour nous, prend tout son sens. Par cette voie gabriel marcel parvient a sauvegarder le mystere de l'etre.