thesis

Mythe et destin dans la tragédie lyrique : Oedipe de Georges Enesco et Edmond Fleg

Defense date:

Jan. 1, 1994

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Institution:

Paris 4

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

The study shows the way which Georges Enesco and Edmond Fleg have managed to embody one of the most significant myths of antiquity: the myth of Oedipus. Fleg's libretto seeks to create a "tragedy of lyrical contrasts" while at the same time tracing Sophocles tradition. Starting from the conception that the music has to serve the dramatic text, Enesco finds the specific means of realizing the musical action and representation of characters. The use of the leitmotiv proves the composer's symphonic way of thinking, especially concerning the cyclic instrumental works. The dominance of the melody over the other musical parameters follows a specific pattern of variation within a music testifying the composer's Romanian origin.

Abstract FR:

L'étude montre la façon dont Georges Enesco et Edmond Fleg ont réussi à incarner l'un des mythes les plus riches de signification de l'antiquité : le mythe d'Œdipe. Le livret de Fleg se propose à créer une "tragédie des contrastes lyriques" tout en se maintenant dans l'ombre de la tradition de Sophocle. Partant de la conception que la musique doit servir le texte dramatique, Enesco trouve des moyens spécifiques afin de réaliser l'action musicale et la représentation des personnages. L'utilisation des leitmotive atteste la pensée symphonique du compositeur, spécifique aux œuvres instrumentales cycliques. La prépondérance de la mélodie sur les autres paramètres musicaux est traitée conformément à un procédé de variation spécifique, dans une musique qui témoigne de l'appartenance roumaine du compositeur.