De l’exil à l’accueil : une clé de la philosophie d’Emmanuel Lévinas
Institution:
Paris 10Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
The themes of hospitality and welcoming of the Other have been the object of numerous Levinassian studies. However, only a few have, to our knowledge, noticed the exilic structure of that hospitality. Yet, the work of Levinas involves two moments of exile: the exile of the Face with regards to the constituted world of consciousness, and the exile of consciousness in the face of the Other. But if the Face remains in exile, absolutely exterior to the world of consciousness, one might wonder how a hospitality might be possible. This objection overlooks the profound transformation of the intentional structures of consciousness brought about by the intrusion of the Face. The latter deeply affects consciousness and exiles it from its status as center of the universe thus promoting an approach of the Face. The same problem is then raised again: How can an exiled consciousness show hospitality? The condition of exile presents itself, in both cases, as the antithesis of hospitality. It is this aporia which our work has sought to resolve with the objective of showing how the condition of exile constitutes, in Levinas’ work, the central moment of a hospitality of the Other.
Abstract FR:
Si la question de l’accueil d’autrui a fait l’objet de nombreuses études lévinassiennes, peu d’entre elles ont remarqué la structure exilique de cet accueil. Or, l’oeuvre de Lévinas s’articule sur deux moments de l’exil: l’exil du visage par rapport au monde constitué par une conscience, et l’exil de cette conscience face à l’intrusion du visage. Mais si le visage se manifeste en tant qu’exil, dans une extériorité absolue par rapport au monde de la conscience constituante, comment un accueil du visage est-il possible? C’est là oublier la transformation profonde des structures intentionnelles de la conscience qu’apporte l’intrusion du visage. Cette dernière ne va pas laisser la conscience indemne, mais va l’exiler de son statut de centre du monde favorisant ainsi une approche du visage. Mais là aussi la question se pose: comment une conscience exilée saurait-elle se montrer capable d’un accueil? L’exil se présente ainsi, dans les deux cas, comme l’antithèse même de l’accueil. C’est cette aporie que notre travail a cherché à dépasser et ce, dans le but de montrer comment la condition d’exil constitue, chez Lévinas, le moment central d’un accueil d’autrui.