La définition de l'être dans le "Théétète" et le "Sophiste" de Platon
Institution:
Paris 4Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
The purpose of this thesis is to define the being in the Theaetetus and the Sophist of Plato and through that to illuminate in what sense the platonic philosophy passes from the mythological explication of the world and from the physical explication of the world in the natural philosophy, to the ontological explication of the world. As methodological process, we have drawn a four partite semantic and a tripartite syntactic distinction between the platonic usage of the word "be" : a) the extensive usage, the durative usage, the veritative usage and the immanent usage ; b) the existential usage, the identifying usage and the copulative usage. Through this methodological process, we have illuminated the two points : a) the three definitions of the science in the Theaetetus, are in service to describe the different degrees of knowledge which are to be gone through for the acquisition of the platonic true science ; b) the theory of the combination of genders in the Sophist which permit the being to have a relation with others conserving his identity, found not only the true science, but also the platonic ontology which flourish all the occidental ontologies.
Abstract FR:
Cette thèse s'est donnée pour tâche de définir l'être dans Le Théétète et Le Sophiste de Platon et par là d'éclaircir en quel sens la philosophie platonicienne passe de l'explication mythologique du monde et de l'explication physique du monde dans la philosophie naturelle, à l'explication ontologique du monde. Comme démarche méthodologique, nous avons procédé à la distinction quadripartite sémantique et la distinction tripartite syntaxique dans l'usage platonicien du mot "être": a) l'usage extensif, l'usage duratif, l'usage véritatif et l'usage immanent ; b) l'usage existentiel, l'usage d'identité et l'usage copulatif. A travers cette démarche méthodologique, nous avons éclairci deux points : a) les trois définitions de la science dans Le Théétète servent à décrire les différents niveaux de la connaissance qui doivent être parcourus pour l'acquisition de la science vraie platonicienne ; b) la théorie de la communauté des genres dans le sophiste qui permet à l'être d'avoir une relation avec les autres en sauvegardant son identité, fonde non seulement la science vraie, mais aussi l'ontologie platonicienne qui fait éclore toutes les ontologies occidentales.