Malraux ou la tentation de l'orient. Etude sur la conception de l'orient dans la pensee d'andre malraux
Institution:
Paris 3Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
Doctorate thesis (new regime) essentialy intended to elucidate the place occupied by the "oriental" within the attitudes, the visions, and the convictions of malraux. The study is divided in three parts depending retrospectively on the chronologie of the writer ideals evolution. The first part begans on a brief study concerning what we usually name "the occident declin", the occidental attitude of mind appeared under a cultural indisposition form. Thus its interpretation discussion is more spread. We will also find an exposition on books and articles treating problems such as the famous oswald spengler's book, the occident declin, the nietzsche, valery, marcel arland, daniel rops and a. D alberes ideas. The second chapter entitled : "forward orient" treats about the circumstances which had governed the first oriental contacts. We also incide in our study a personal and then a romantic adventure. This chapter is trying to illucidate some consepts, such as exotisme, heroisme and the right and the wrong in the khmer temple. The second part is totaly consecrate to the presence of the chinese revolution in the malraux's romantic works. Thus the affinity between nietzsche and malraux appears deep to us about their unusual refusal on the dejected rationnalisme of the occidental xix century as for the occidental deject against the history and as for the genealogy of values. The second chapter is following scrupulously the malraux's political evolution from his first far east experience and his conviction on the socio-political statusquo and the inter-colonial conflict. If the heterogeneous values confrontation notion has been the epilogue of malraux's thought, the grand scriptures on art are not breaking free from the east-west debate between the greek inheritance and those of the bouddhisme. Malraux is establishing a debate dating 1930. The dialogue between bouddha and appolon is the subject of the fourth chapter. The hindu's art history before the greek elements intrusion ; the archaical step of the greek art till phidias, the intervention of the greek element with alexandrisme into the indus valley and the artistical genus of gandara, have brings us to establish an esquisse on the esquisse on the malraux's convictions, the deepest on this subject.
Abstract FR:
These de doctorat (nouveau regime) destinee essentiellement a elucider la place qu'occupe l'element oriental au sein des attitudes, des visions, et des convictions de malraux. L'etude est divisee en trois parties dependant retrospectivement de la chronologie de l'evolution de l'ideal chez l'ecrivain. La premiere partie debute par une breve etude concernant ce qu'on appelle communement "le declin de l'occident" et la crise de la pensee occidentale apparue sous sa forme de malaise culturel. On y discute les interpretations les plus repandues. On y trouve egalement une exposition sur les livres et articles traitant ce probleme, tel que le fameux livre d'oswald spengler le declin de l'occident, certaines idees de nietzsche, de valery, de marcel arland, daniel rops, a. D. Alberes. Le deuxieme chapitre intitule "vers l'orient" traite des circonstances qui ont gouverne le premier contact de l'orient. Nous avons aiguille notre etude sous l'angle de la notion d'aventure d'abord personnelle puis romanesque. Le chapitre tient entre autre a elucider certains concepts tels que l'exotisme, le vrai et le faux dans l'aventure du temple khmer. C'est autant la notion de tentation qu'a la conception de confrontation entre valeurs heterogenes que ce chapitre se livre, pour donner finalement une idee sur la somme de la premiere experience orientale chez a. Malraux. La deuxieme partie est totalement consacree a la presence de la revolution chinoise dans l'oeuvre romanesque de malraux. Ainsi l'affinite entre nietzsche et malraux nous apparait profonde lorsqu'il s'agit de leur refus mutuel vis-a-vis du rationnalisme morne du xixe siecle occidental, ainsi que ce monisme occidental envers l'histoire et la genealogie des valeurs. Le deuxieme chapitre suit minutieusement l'evolution politique de malraux des sa deuxieme experience extreme-orientale et ses convictions sur l'evolution du statu-quo socio-politique et du conflit inter-colonial en orient. Si la notion de confrontation entre valeurs heterogenes fut l'epilogue de la pensee de malraux en ce domaine du debat orient-occident, les grands ecrits sur l'art n'echappent pas, a leur tour, a cette regle generale entre l'heritage grec antique, et celui du bouddhisme. Malraux etablit un debat qui date des annees trente. Le dialogue bouddha-appolon est le sujet du quatrieme chapitre. L'histoire de l'art hindou avant l'intrusion d'elements grecs, comme celui de l'art grec depuis l'etape archaique jusqu'a phidias, l'intervention de l'element grec avec l'evasion alexandrine dans la vallee de l'indus et l'evolution du genre artistique de gandara, nous conduit a etablir une esquisse sur les convictions malruciennes les plus profondes vis-a-vis de ce mariage artistique.