La communication inachevee : theorie du discours televisuel a travers l'analyse de la campagne officielle en vue de l'election du president de la republique en 1981
Institution:
Paris 3Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
This study of the 1981 french presidential election campaign has two aims : a theoretical aim - to understand better the nature of television language; and an analytical aim : to find out as precisely as possible how the ten candidates communicate with the electors and try to gain the advantage over their rivals. From a theoretical point of view, this study attempts to demonstrate that the incompletion of the televisual message (non-closing of the communication channel because of the impossibility of a homogeneous answer) induces a series of behaviours which tend to simulate answers within the programs. This hypothesis which is our starting point shapes the analysis of the corpus. The analysis itself is organized around three fundamental axes. The first part deals with visual elements, with the exception of specifically filmic data. In this section we study all the elements that relate to body messages and try to show how communication seeks to materialize thanks to these messages. Morphological elements and gestures are thus considered to belong to the same visual reality as the setting, the props, clothes, etc. The second section deals with speech. Three series of aspects are analysed : - physical aspects (speed of delivery, volume of the voice, articulation, accent, intonation. . . ); - modal aspects (read written, spoken written, utterance of a speech); - semantic aspects (narrative and rhetoric choices, strategies designed to involve t. V. Viewers). The third part covers filmic data in the programs. Elements pertaining to audio-visual language (centring, camera movements, continuity, editing, etc. ) are examined to see how they contribute to build persuasion strategies.
Abstract FR:
Cette etude de la campagne presidentielle francaise de 1981 vise deux objectifs : l'un theorique -mieux comprendre la nature du discours televisuel-; l'autre analytique -savoir avec la plus grande precision possible comment les dix candidats en presence communiquent avec les electeurs et cherchent a prendre l'avantage sur leurs concurrents. D'un point de vue theorique, elle cherche a demontrer que l'inachevement du discours televisuel (non-cloture du circuit de la communication par impossibilite de reponse homogene) induit une serie de comportements qui, au sein des emissions elles-memes, tendent a creer le simulacre de la reponse. Cette hypothese de depart oriente l'analyse du corpus. L'analyse proprement dite est organisee autour de trois axes fondamentaux. Le premier segment regroupe ce qui a trait aux donnees visuelles autres que specifiquement filmiques. Dans cette partie, nous etudions donc ce qui se rapporte aux corps, entendus comme objets materiels inscrits dans un espace, et nous examinons comment la communication cherche a s'etablir au moyen de ces corps. Les donnees de morphologie physique ou les donnees gestuelles sont donc traitees comme participant de la meme realite visuelle que le decor, les accessoires ou les vetements. Le second ensemble traite des donnees de la parole. Schematiquement, il implique la prise en compte de trois series d'aspects : - aspects physiques (debit, volume, articulation, accent, intonation); - aspects modaux (ecrit lu, ecrit parle, discours parle); - aspects semantiques (choix narratifs et rhetoriques, strategies d'implication des destinataires). Le troisieme segment porte sur les donnees filmiques des emissions. Il examine donc comment les elements qui ressortissent au langage audiovisuel (cadrages, mouvements d'appareil, organisation du decoupage, rythme du montage, etc. ) contri- buent a la mise en oeuvre des strategies de persuasion.