thesis

L'oeuvre de Pierre Charron (1541-1603) : littérature et religion de Montaigne à Port-Royal

Defense date:

Jan. 1, 1992

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Institution:

Tours

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

The reading of charron must not be thwarted by a montaignian a priori. Rewriting, dialogism or speech's technic show that the author's rhetoric strategies essentially belong to theology. Therein, the federating and integrating concept of wisdom plays a central and promonent part : rich of two legacies, pagan and christian, it operates as the interpretative norm of the different sapiential traditions. From the three verities to the wisdom, charron wants to compound the theme of god's search with the one of wisdom, which he understands above all as an intellectual virtue, following st. Thomas. The self-knowledge, moreover, is only legitimated in relation to the knowledge of god. Charron's anthropology is based on this postualte : man is created in the image of god although he remains a sinner, and so miserable. This ontologic ambivalence rejoins and explains the wisdom's fundamental ambivalence, divine as well as human. Charron precisely benefits from these ambiguities, and the trifles with them, within an apologetic and parenetic speech. The acceptance of the work, during the seventeenth century; witnesses to the inevitable misunderstandings that it was bound to inspire : libertines and devout persons reject or dispute the religious meaning of a work which mixes together, in its texture and in its writing, humanistic remembrances and scolastic reflexes. Saintcyran in return will finf again the authentically religious source of charron's thought, by proving that it's not contrary to the most orthodox augustinism. Charron's work links montaigne with descartes, pascal. .

Abstract FR:

La lecture de charron ne doit pas etre entravee par un a priori montaignien. La reecriture, le dialogisme ou encore la technique du discours montrent que les strategies rhetoriques utilisees par l'auteur relevent en grande partie de la theologie. Le concept de sagesse, federateur et integrateur, y joue un role central de determinant : situe a la jonction de deux heritages, paien et chretien, il fonctionne comme la norme interpretative des differentes traditions sapientiales. Des trois veritez jusqu'a la sagesse, charron entend combiner le theme de la recherche de dieu avec celui de la sagesse, qu'il conprend avant tout comme vertu intellectuelle, a la suite de saint thomas. La connaissance de soi du reste n'est legitimee que par reference a la connaissance de dieu. L'anthropologie de charron s'articule autour de ce postulat : l'homme est fait a l'image de dieu, bien qu'il demeure pecheur et donc miserable. Cette ambivalence ontologique rejoint et explique l'anbivalence fondamentale de la sagesse, divine et humaine. Charron precisement exploite ces anbiguites et en joue, a l'interieur d'un discours qui se veut apologetique et parenetique. La reception de son oeuvre au xviie siecle illustre les inevitables malentendus qu'elle devait provoquer : libertins et devots refusent ou contestent la signification religieuse d'une oeuvre qui mele, dans sa trame et son ecriture, les souvenirs humanistes aux reflexes scolastiques. Saint-cyran en revanche retrouvera la source authentiquement religieuse de la pensee de charron en verifiant qu'elle n'est pas contraire a l'augustinisme le plus orthodoxe. L'oeuvre de charron relie montaigne a descartes, pas et port-royal.