Le contrat et la seduction : essai sur l'intersubjectivite amoureuse dans le roman des lumieres
Institution:
Paris 4Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
This study deals with amorous subjectivity defined by seduction and contractual connection, which are the basic categories of intersubjective relationship. The introduction presents a synopsis which extends from medieval courtesy to the 17th century. The study focuses on the 18th century novel, with seven chapters on marivaux, crebillon, richardson, rousseau, laclos, sade and retif. The conclusion deals with the licentious novel and the german sentimental novel : goethe and holderlin. The thesis is the following : the intellectual revolution which caracterizes the age of enlightenment brought at the same time a revolution in subjectivity, in particular amorous subjectivity. The novel, a free genre, is the appropriate place where this liberation of amorous consciousness can express itself. The categories of contract and seduction can also explain the specific relationship between each novelist and the reader on the one hand, and the position of the novelist in the philosophical competition on the other hand. From medieval courtesy to the 18th century, amorous relationship belongs to the process of civilisation. The representation of love specific to each of these authors is peculiar to their vision of the world and their social and political views. For all these writers, amorous relationship plays an important part in human dealings, and is even an essential point in the building-up of a genuine human community.
Abstract FR:
Il s'agit d'une histoire de la subjectivite amoureuse cernee au moyen de ces categories fondamentales de la relation intersubjective que sont la seduction et le rapport contractuel. L'introduction propose un abrege de cette histoire qui mene de la courtoisie medievale au 17eme siecle. L'etude porte principalement sur le roman du 18eme siecle, a travers sept chapitres consacres a marivaux, crebillon richardson, rousseau, laclos, sade et retif. La conclusion traite du roman libertin et du roman sentimental allemand : goethe et holderlin. La these defendue est la suivante : la revolution intellectuelle qui caracterise le siecle des lumieres s'est accompagnee d'une revolution symetrique dans l'ordre de la subjectivite, notamment amoureuse, le roman, genre libre par excellence, est le lieu d'expression idoine de cette liberation de la conscience amoureuse. Les categories du contrat et de la seduction permettent egalement de rendre compte, d'une part du rapport specifique entretenu par chaque romancier avec son lecteur; d'autre part, de la position du romancier dans le combat philosophique. De la courtoisie medievale au 18eme siecle, la relation amoureuse est tenue pour constitutive du processus de civilisation. La representation de l'amour propre a chacun des auteurs consideres a partie liee avec sa vision du monde et ses conceptions sociales et politiques. Chez tous ces auteurs, la relation amoureuse apparait comme un aspect determinant du commerce humain, voire comme un moment essentiel dans la constitution d'une authentique communaute humaine. C'est-a-dire dans le projet qui justifie et resume tout l'effort des lumieres.