thesis

Formes du corps et destins romanesques dans "Les Rougon-Macquart" d'Emile Zola

Defense date:

Jan. 1, 1992

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Institution:

Tours

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

Tante dide embodies, through her longevity the perennial nature of blood : the blood of the family tree, that which, from the coup d'etat up to the crushing of the commune, generates, frames and marks the end of the adventure of the second empire. A differentiating. Refinement process is at work, enabling the "invisible" body of the grandmother to bring forth a line of descendants meeting that basic requirement in fiction, according to which society has a right of control to exercise over every individual. Those who would be tempted to evade this imperative are doomed to a brief and tragic life : those belong to the supernatural rather than the real. Exceptional beings are thus made to disappear, while the toiling and or dangerous masses are driven back to the obscure fringe of society, but their faraway rumbling and galloping rate of increase keep haunting the sleep of the bourgeois. There remains, crowding round the visible centre of society, a mase of deformed beings, in the very image of the emperor himself. A host of monsters and freaks people the series: the novelist's gaze hunts down, beyond the deluding splendour of the bodies the crack, the inhumanity the excesses generated by the impulse of tearing one another to pieces. . .

Abstract FR:

Tante dide incarne par sa longevite la perennite du sang: celui de l'arbre genealogique; celui qui, du coup d'etat a l'ecrasement de la commune, fonde, encadre et forclot l'aventure du second empire. Un travail de differenciation, d'affinement s'opere pour qu'au corps "invisible" de l'aieule succede une descendance repondant a cette exigence fondamentale de la fiction: la societe a un droit de regard sur chacun. Ceux qui seraient tentes de se derober a cet imperatif sont condamnes a une existence breve et tragique: ils appartiennent davantage au surnaturel qu'au reel. Disparaissent ainsi les etres d'exception, de meme que sont evacuees vers les marges obscures de la societe les classes laborieuses et ou dangereuse, dont le lointain grondement et la demographie galopante hantent le sommeil des bourgeois. Reste, pour occuper le centre visible de la societe, une masse d'etres difformes, a l'image de l'empereur lui-meme. Beaucoup de monstres, d'avortons, dans la serie : le regard du romancier traque derriere la splendeur trompeuse des corps, la felure, l'inhumanite, l'exces, generes par le mouvement d'interdevoration qui semble etre, a ses yeux, le vrai moteur de l'histoire.