thesis

Senancour devant Dieu

Defense date:

Jan. 1, 1989

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Institution:

Metz

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Authors:

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Abstract EN:

It is not easy to try to find in senancour a clear evolution line of his religious feeling, because it changes constantly. But one finds senancour, as an expression of sainte-beuve underlines it, "more religious when getting older". Senancour had to break with his initial religious and janseniste education from college. From the "generations actuelles" that he publishes when he was 23 years old, rises a long cry of rebellion against the absurdity of dogmas which had obscured his childhood. The author of the reveries and of oberman develops towards antichristianity and feels as well with an utmost acuteness the anguish of metaphysical problems. In 1819, during the first edition, of the meditations senancour comes to a spiritualisme strongly tinged with christianity. But at the time of the 1830's edition, he asserts a thinking more detached of any dogma, more secular. Finally we do not find in him some ordinary theocentric faith and his belief does not express itself in a unique form. But nobody can assert that he is irreligious

Abstract FR:

Il n'est pas facile de chercher chez Senancour une ligne claire d'évolution de son sentiment religieux, parce qu'il se meut sans cesse. Mais nous trouvons, comme expression de Sainte-Beuve le souligne, Senancour "plus religieux en vieillissant". Senancour dut rompre dès le collège avec sa formation première religieuse et janséniste. Des générations actuelles qu'il publie a vingt-trois ans, sourd un long cri de révolte contre l'absurdité des dogmes qui ont obscurci son enfance. L'auteur des rêveries et d’Oberman évolue vers un antichristianisme et sent également avec une extrême acuité l'angoisse des problèmes métaphysiques. En 1819, lors de la première édition des méditations, Senancour aboutit à un spiritualisme fortement teinte de christianisme, mais lors de l’édition de 1830, il affirme une pensée plus détachée de tout dogme, plus laïque. Finalement, nous ne trouvons pas chez lui une foi théocentrique quelconque; et sa croyance ne s'exprime pas sous une forme unique. Mais personne ne peut affirmer qu'il est irreligieux