thesis

Images de l'écrivain : théorie et pratiques

Defense date:

Jan. 1, 1993

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Institution:

Tours

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Authors:

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Abstract EN:

Rather than a view of the writer's status (see particularly p. Bourdieu, a. Viala) supposing that he does not discern his own behaviour rules and features, we study how his feature is built in the wordind ("enonce) by others and by himself, how it is produced by textual procedure as well as by gestures and behaviours (the poem salut by Mallarmé as well as the banquet when he gives reading of it constitute the two sides of the same wording). We first studied the Poètes d'aujourd'hui collection and the special issues of the NRF devoted to great individualities. Those narratives structures geatly depend on novelistic patterns and ideological patterns such as the relationship between the author and his works (see Sainte-Beuve). The "two egos" " from proustian point of view", etc. The feature is getting constituted from exteriority to interiority, whether the legitimation comes from nature, progress, history, or from performative procedure, ideology of litterature. "textualite", "pratique signifiante", etc. We try to describe wordings ("enonces”) without opposing critical point of view and fiction. Research deals with columnists and bohemia in the second part of the nineteenth century, Maxime Du Camp, Apollinaire, Valéry, Gide, Blanchot, Leiris, etc. We think over textual constitution of subject's representation in autobiography and diary in order to identify fictitious author (see Valéry). In figurative space ("champ figuratif") signs are indeterminated and can permut even in one

Abstract FR:

Plutôt que d'envisager le statut de l'écrivain (voir en particulier P. Bourdieu, A. Viala), en présupposant la méconnaissance qui serait la sienne de ses propres règles de comportement et de son imaginaire, on étudie la construction et l'autoconstruction de l'image de l'écrivain dans l'énoncé, comme effet textuel, mais aussi comme effet gestuel (le poème salut de Mallarmé et le banquet ou il en donne lecture constituant les deux faces d'un même énonce). On a privilégie d'abord la collection Poètes d'aujourd’hui, 1944-1955, les hommages de la NRF. Ces formes narratives sont largement tributaires de modèles fictionnels et de codes de lecture : l'homme et l'œuvre, les "deux moi" proustiens, etc. Le mouvement de constitution de la figure va de l'extériorité vers l'intériorité, que les légitimations soient externes (nature, progrès, histoire) ou internes ou performatives (littéralité, textualité, pratique signifiante). On cherche à décrire des énonces sans opposer paratexte et fiction. Les travaux portent sur les chroniqueurs de la seconde moitié du XIXe siècle, Du Camp, Valery, Apollinaire, Leiris, Gide, Blanchot, etc. On s'interroge sur la construction de l'image de soi dans autobiographie et journal intime, en cherchant à repérer l'auteur fictif. A l'intérieur de ce champ figuratif, les signifiants sont essentiellement flottants, y compris à l'intérieur d'un même sujet, et ils n'ont pas de relation nécessaire d'homologie avec des positions dans le champ littéraire. Il s'agit de mettre en évidence la figure comme "leurre" et de construire l'espace figuratif dans lequel le sujet s'affecte librement d'énoncés.