thesis

Félicité de Lamennais : parole prophétique et écriture poétique

Defense date:

Jan. 1, 2006

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Institution:

Paris 4

Disciplines:

Abstract EN:

As well as being a priest, Lamennais is a man of the press. After being condemned by Rome, he uses pamphlets and versed poetry. Lamennais’ progression, from a preacher’s role to a prophet’s, and on to a poet’s, represents a model of poetic evolution. Initially highlighting the failure of preaching after the revolution, he tries to renew ecclesiastical discourse without succeeding fully; he turns to prophesying, which suits him better. Drawing on the Old Testament, he creates the image of a romantic prophet along precise biblical characteristics: isolated, misunderstood and looking to establish a new communication on earth, he initiates a new and unusual “time of the prophets”. He eventually turns to poetry to give this prophetic figure a voice. The collections published after 1832 portray a new vision of writing: the fragmented aesthetics, combined with his use of verses, break out of the older framework and display a voice liberated from the stranglehold of form. While revolutionary, Lamennais’ ideas do not fall on such fertile ground: those close to him slump into mystical poetry. However, the true innovation of his legacy resides nonetheless in his invention of an absolute artform where the rules are eternally revised.

Abstract FR:

Prêtre, Lamennais est aussi homme de presse et, condamné par Rome, il a recours au pamphlet puis à la poésie en versets. Le parcours de Lamennais représente un modèle d’évolution poétique, glissant de la parole du prêtre vers une parole prophétique, puis une parole poétique. Signifiant tout d’abord l’échec du sermon après la Révolution, il tente de renouveler la parole ecclésiale sans y parvenir réellement. La parole prophétique lui convient mieux. Puisant aux sources de l’Ancien Testament, il construit la figure du prophète romantique aux caractéristiques bibliques précises : isolé, incompris, cherchant avant tout à établir une nouvelle communication sur terre, il ouvre un « temps des prophètes » original. Pour donner une voix à cette figure prophétique, c’est vers la poésie que Lamennais va finalement se tourner. Bâtis sur une esthétique du fragment et sur l’utilisation du verset, les recueils publiés après 1832 répondent à une vision nouvelle de l’écriture qui fait éclater les cadres anciens pour inventer une parole libérée de ses carcans formels. Révolutionnaire, l’expérience mennaisienne connaît une fécondité mitigée : les proches de Lamennais sombrent dans une poésie mystique. La véritable innovation de son parcours demeure toutefois sa conception d’un art total aux codes sans cesse revisités.