thesis

Le roman de cape et d'épée d'Alexandre Dumas père

Defense date:

Jan. 1, 2004

Edit

Institution:

Paris 4

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

As a popular kind of historic novel Alexandre Dumas' cloak and dagger novel emerged between history and stories. After describing the way which le Dumas from history to historic novel, we will show - thanks to the theories of Jacques Rancière and Charles Grivel - how historic matter and literary matter melted into a new genre invented by the writer. Afterwards, we will study the fictional aspect of adventure thanks to the works of Vladimir Jankélévitch. Secondly, we will highlight some key elements of the genre such as characters and places. In so doing we will study the themes and the situations developed by the author and we will try and give a definition of Dumas's novelistic expression. The last part will bring under close scrutiny an aspect of Dumas's creation which has often been neglected by critics, that is the relation between Dumas's writing and cinematographic writing. Analysing Dumas' cloak and dagger novel first as a literary representation essentially based on the ability to show pictures and secondly as the expression of a poetics of movement will enable us to have a better grasp of the creative part underpinning dumasian production. Such a power can be construed as an early cinematographic form or, at least, as an esthetical form half way between literature and cinema.

Abstract FR:

Sous-genre populaire du roman historique, le roman de cape et d'épée de Dumas s'élabore dans l'entre-deux de l'histoire et des histoires. Dans un premier temps, après avoir trace le parcours qui mène Dumas de l'histoire au roman historique, nous définirons précisement (a la lumière des théories de Jacques Ranciere et de Charles Grivel) comment s'articulent la matière historique et la matière littéraire au sein de ce genre novateur mis en place par l'écrivain. Nous soulignerons ensuite le rôle fictionnel de l'aventure, nous aidant principalement pour cela des interprétations de Vladimir Jankelevitch. Nous pourrons alors étudier dans un deuxième temps et dans le détail certains des éléments constitutifs du genre. Les personnages mis en scène, d'abord ; les lieux représentés, ensuite ; et, a travers ces deux études, les thématiques et les situations privilégiées par l'auteur. Enfin, nous tenterons de déduire de cette typologie une définition du romanesque dumasien. La dernière partie de notre étude s'attachera a examiner sérieusement un aspect de la création littéraire de Dumas souvent néglige par la critique : le lien possible entre l'écriture dumasienne et l'écriture cinématographique. En dégageant du roman de cape et d'épée dumasien, premièrement l'intention consciente d'une représentation littéraire basée essentiellement sur la capacité à faire voir, deuxièmement la mise en œuvre efficace d'une poétique du mouvement, nous pourrons finalement saisir la force créatrice qui sous-tend la production dumasienne. Force qu'on peut concevoir comme l'expression d'une forme cinématographique