L'idée d'empire dans les chroniques universelles écrites en France (fin XIIe, début XIVe siècle) : lectures et interprétations de la Chronique de Sigebert de Gembloux
Institution:
Paris 1Disciplines:
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Abstract EN:
The concept of empire is conditioned in mediaeval historiography by the reception of Sigebert of Gembloux'universal chronicle (086 and 1112). An analysis of the method of writing, the system of dating, and the content of this chroncile-published at the time of the quarel on investitures - shows that Sigebert had intended to evidence the primacy and the need to establish an empire in the world and to promote the reichkirchensystem. . . Sigebert de Gembloux' work is in France the main and direct source of eight universal chronicles written between the late 12th century and the first quarter of the 14th century, namely the chronicles by Robert, a premonstrian canon of Saint Marien in Auxerre; Nicolas, a canon in Amiens; an anonymous canon of Saint Martin in Laon; the cistercian monks Hélinand de Froidmond and Aubri De Trois-Fontaines; the dominican friar Vincent de Beauvais; the dionysian historiographer Guillaume De Nagis, and of the Victorine canon Jean. When analysing the ordinatio of these eight chronicles and examinating how somes themes are treated, it can be observed that the above mentiond historians have used extensively Sigebert's chronicle, without being tied to his imperial ideology. Besides a general adherence to a moderate form of gregoriansim, various influences can be seen to be at work, including victorine theology, pontifical theocracy, values belonging to duyonisian historiography.
Abstract FR:
Dans le domaine de l'historiographie médiévale, l'idée d'empire est conditionnée par la réception de la chronique universelle de Sigebert de Gembloux (1086 et 1112). L'analyse du mode de rédaction, du système de datation et du contenu de cette chronique, publié dans le contexte de la querelle des investitures, montre que Sigebert avait voulu mettre en évidence la primauté et la nécessité de l'empire dans le monde et défendre le reichkirchensystem. En France, l'œuvre de Sigebert de Gembloux est la source principale et directe de huit chroniques universelles rédigées entre la fin du XIIe siècle et le premier tiers du XIVe siècle: ce sont les chroniques de Robert d’Auxerre, chanoine prémontré de Saint-Marien, du chanoine d'Amiens, Nicolas, d'un chanoine anonyme de Saint-Martin de Laon, des cisterciens Hélinand de Froidmont et Aubri de Trois-Fontaines, du dominicain Vincent de Beauvais, de l'historiographe de Saint-Denis, Guillaume de Nangis et du chanoine de Saint-Victor, Jean. On constate à travers l'analyse de l'ordinatio de ces huit chroniques et l'examen du traitement d'un certain nombre de thèmes, que les histoires étudiés ont exploité la chronique de Sigebert sans se sentir liés par l'idéologie impériale de ce dernier.