thesis

Un problème du faire artistique, la répétition : approche poiétique/poétique de l'oeuvre de Michel Butor

Defense date:

Jan. 1, 2005

Edit

Institution:

Nice

Disciplines:

Abstract EN:

Our thesis tries to prove and explain the existence of an important repetitive component inside the process of literary creation. This attempt is based on a close examination of a rich and varied corpus of Michel Butor’s works, via the perspective of their coming into being. We propose an original vision on repetition: the repetition as “problem” or proballein, as a movement forward, towards the new. From our point of view, this movement is defined by three major elements: the alternation presence/absence, the return integrated in the movement forward and the endlessness whose beginning cannot be told. We point to those repetitions that act at different levels of the artistic creation, and such an analysis allows us to underline the folded nature of the artistic process and to redefine, in a poietic framework, a series of important literary theory concepts (such as style, writing, intertextuality, mise en abyme, text or rhythm). Always starting from Michel Butor’s texts, we show that five literary acts (the poetry, the narrative, the critical act, the collaboration with plastic artists, the writing as game) rely on five different types of repetition. In our opinion, the repetition is the way in which the artist experiences time during the creation process. By its unique capacity to integrate both continuity and discontinuity, the repetition makes the connection between the various temporal layers involved in the process of artistic creation. Starting from a Michel Butor project, we open the way towards an “iterology”, a poietic subject focussing on the “voyage through the writing process” and its founding repetitions.

Abstract FR:

Notre thèse essaie de démontrer et d’expliquer la présence d’une importante composante répétitive dans le processus de création littéraire. Cette tentative s’appuie sur l’examen attentif d’un riche et divers corpus Michel Butor, dont les éléments sont envisagés dans la perspective de leur instauration. Nous proposons une vision particulière sur le mouvement de répétition : la répétition comme « problème », dans le sens propulseur du grec proballein, du « jet en avant », vers le nouveau de la création. A notre sens, trois éléments majeurs définissent ce mouvement : l’alternance présence/absence, le retour intégré dans l’avancement et le sans fin ni commencement. Son analyse à de différents niveaux du processus de création littéraire nous permet de mettre en évidence la nature plissée du faire artistique et de redéfinir, dans un contexte poïétique, un nombre important de notions de la théorie littéraire (comme le style, l’écriture, l‘intertextualité, la mise en abyme, le texte ou le rythme). Toujours à partir de textes de Michel Butor, nous démontrons que cinq gestes littéraires distincts (la poésie, la narration, l’acte critique, la collaboration avec les plasticiens, l’écrire comme jeu) s’appuient sur cinq types différents de répétition. Nous considérons que la répétition est le mode sur lequel on vit le temps dans le processus de création. Par sa capacité particulière d’intégrer la discontinuité et la continuité, la répétition fait le lien entre les différentes temporalités impliquées dans l’acte instaurateur d’œuvre. A partir d’un projet de Michel Butor, nous ouvrons notre recherche vers une « itérologie », discipline poïétique du « voyage dans l’écriture » et de ses répétitions fondatrices.