Octavio Paz et l'Orient
Institution:
Paris 10Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
This thesis studies the relations between Paz ant the East. The first part studies the reactions of the author in front of India's reality, the cultural shock caused by impression of excess, disproportion and irreality. The second part is dedicated to the fantasmatic female world associated by the author to the East. The third part studies the relation to buddhism, the themes of illusion of the ego, negation and negation of negation, the subject of signification of signification, of sense and absence of sense, emptiness and the celebration of erotic buddhist sculptures. The forth part is dedicated to the study of the meeting of "the obsession" of union of opposites and the oriental equivalence in the thought of rhythmic alternation of yin yang, in the thought of "this and that", of identity of opposites in the YI king ant tantrism. The seventh part is dedicated to the presence of Islam in Paz's work, in the arabo-Moslem form and the indian one. The last one studies the relations between Paz and japanese culture. The conclusion shows the important correlation between elements of Paz's imaginary and elements of Eastern thought.
Abstract FR:
Ce travail a pour objet d'étudier les relations entre Paz et l'Orient. La première partie du travail étudie les réactions de l'auteur face à Inde, le choc culturel causé par l'impression d'excès, de démesure, d'irréalité. La deuxième partie est consacrée au monde fantasmatique féminin que l'auteur associe à l'Orient. La troisième partie étudie la relation de l'auteur au bouddhisme, le thème de l'illusion du moi, celui de la négation et de la négation de la négation, celui de la signification de la signification, du sens et de l'absence de sens, de la vacuité, la sculpture érotique bouddhiste. La quatrième partie a pour objet l'étude de la rencontre entre l'"obsession" de l'union des contraires et son équivalent oriental dans la pensée de l'alternance rythmique du yin yang, dans le Yi King et le tantrisme, dans l'absence de principe de contradiction. La septième partie est consacrée à la présence de l'islam dans l'oeuvre pazienne, sous sa forme arabo-musulmane et indienne. La huitième partie étudie les relations de Paz avec la culture japonaise. La conclusion montre l'importante corrélation entre les éléments de l'imaginaire pazien et des éléments de la pensée orientale.