ALes racines latines du roman hispano-américain à l'époque du boom
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Abstract EN:
In the sixties, a number of important masterpieces was produced in the Hispano-American literature by a score of novelists like Cortázar, Carpentier, Fuentes, Vargas Llosa. . . What these novels have in common is that their structures are split and the conception of time to be found in them transcends the chronology and the characters' memories. The often violent reality is always permeated with the magic and the fantastic. Hence a vision that refers to the great western myths, from "Eden to the apocalypse". These different levels of reading recreate the atmosphere of the great picaresque and baroque stories and the one to be found in the dramas of the "golden century". The device of the "vignette" and the theme of the role of madness in everyday life is pervasive as it in Cervantes, Arioste and Dante. But the treatment of that heritage is a distanciated one, owing to the circumstances pervading the Hispano-American continent during the second half of the twentieth century.
Abstract FR:
Dans les années soixante, la littérature latino-américaine donna un nombre important de chef-d’œuvre autour d'une vingtaine de romanciers comme Cortázar, Carpentier, Fuentes, Vargas Llosa, García Marquez. Ces romans sont tous construits selon des structures éclatées, une conception du temps qui dépasse la chronologie des évènements et la mémoire des personnes. La réalité, souvent violents, baigne toujours dans le magique et le fantastique, avec une vision qui renvoie aux grands mythes occidentaux du "paradis terrestre a l'apocalypse". Ces différents niveaux de lecture rappellent l'atmosphère et les procédés littéraires des grands récits picaresques, baroques et ceux du théâtre du siècle d'or. On y retrouve aussi les procédés du récit dans le récit, le rôle de la folie dans le quotidien, comme dans les œuvres de Cervantès, d’Arioste, de boccage et de Dante. Mais cet héritage est interprété de façon distanciée, à cause du contexte du continent latino-américain dans la deuxième moitié du vingtième siècle.