thesis

Ecrire la femme afro-américaine : identité et lyrisme dans les oeuvres de fiction de Gayl Jones et de Toni Morrison

Defense date:

Jan. 1, 1993

Edit

Institution:

Bordeaux 3

Disciplines:

Abstract EN:

Gayl jones and toni morrison convey a completely different representation of afro-american women in american letters. The long-accepted american stereotypes related to sex and gender are challenged by them through their revisionary treatment of american history in the public and private lives of their heroines. (re) membering for them is at once a necessary and complex process of getting at the truth concerning african-american women. These writers present portraits of "arrested" or "emerging" black women beginning with the period of the "peculiar institution" through to presentday america. Gayl jones insists on the psychological and physical damage suffered by black women whereas toni morrison suggests in her narratives the potential for building a new jubjectivity which involves risk but offers the means to explore the redemptive possibilities of female coalescence. Both authors have inaugurated new forms of writing which incorporate their black oral tradition. Taking their inspiration from the blues -their lyricism, sheer strength, concentration and poetic qualities- gayl jones' heroines sing who they are and where they come from. Toni morrison writes her fiction using a highly metaphorical prose which comes close to the magic realism of garcia marquez.

Abstract FR:

Gayl jones et toni morrison nous donnent une autre representation dans la fiction des femmes noires. Elles questionnent les stereotypes en relisant l'histoire americaine dans le mouvement de la memoire ; elles exposent vie publique et vies privees en creant d'autres heroines, des origines a nos jours : leurs heroines sont les femmes noires "arretees", "immobilisees" ou "emergentes". Si gayl jones montre la douleur des femmes noires, toni morrison suggere la possibilite pour ces femmes, dans le risque du saut depenser autrement et de reconstruire un nouveau narcissisme pour la femme afro-americaine. C'est dans l'ambition d'une autre ecriture de la fiction qu'elles ecrivent et chantent la femme noire, tout a la fois heritieres de la culture orale afro-americaine et novatrices. Dans le lyrisme des blues, leur concentration et leur poesie, les heroines de gayl jones se racontent et se creent. Toni morrison, elle, transcrit la vie afro-americaine dans le roman polyvocal post-moderne. Son choix sera celui de l'ecriture metaphorique et du realisme magique. Mais comme celles de gayl jones, ses histoires et fables adressees a un lecteur auditeur nous fascinent en nous instruisant.