thesis

L heraclite du sceptique enesideme

Defense date:

Jan. 1, 1993

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Institution:

Lille 3

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

The main theme is the relation between the thought of presocratic philosopher heraclitus and the double interpretation it was submitted to, during the hellenistic period, i. E. The interpretatio stoica and the interpretatio sceptica. This relation is attested through one of the main sceptical thinkers, aenesidemus, whose life and chronology are not exactly settled, and whose thought we know only through philo of alexandria, sextus empiricus, diogenes laertius, photius. . . Aenesidemus'thought raises one of the most difficult problems in the history of scepticism : while aenesidemus developped some schemes of sceptical reasoning (the 'modes' of suspension of judgement) which make him a major source for late scepticism (sextus). He is also refered to , according to some doxographic references in sextusn as an "heraclitean", i. E. As a so called "dogmatist" philosopher. These passages from adversus mathematicos introduced by the ambiguous form "aenesidemus according to heraclitus" are related to a sentence in h. P. I, 210-212, where aenesidemus is reported to have set that "the sceptical way is a road to heraclitus' philosophy". The purpose of the thesis is to show how aenesidemus' interpretation of heraclitean philosophy tends to dissociate heraclitus from the stoics who tried to make him their direct ancestor in cosmological questions, and to annex him to the sceptical tradition, on the way led by plato's theaetetus.

Abstract FR:

Le theme principal est la relation entre la pensee du philosophe presocratique heraclite et la double interpretation dont elle a ete l objet a l epoque hellenistique, a savoir l interpretatio stoica et l interpretatio sceptica. Cette relation est saisissable a travers l un des principaux representants du scepticisme antique, enesideme, dont la vie et les limites chronologiques ne sont pas exactement connues et dont la pensee n est transmise que par l intermediaire de sources plus tardives, philon d alexandrie, sextus empiricus, diogene laerce, photius. . . La pensee d enesideme pose un des problemes les plus difficiles de l histoire du scepticisme, dans la mesure ou ce philosophe sceptique, modele de sextus en particulier sur la question des 'tropes' de la suspension du jugement a pu en meme temps etre considere (a suivre quelques temoignages de sextus luimeme) comme un "herocliteen", donc comme un dogmatique. Certains doxographies d adversus mathematicos qui sont introduites par la formule ambigue "enesideme semon heraclite" ont ete interpretees a la lumiere d un passage des hypotyposes pyrrhoniennes (1, 210-212) dans lequel sextus attribue a enesideme la formule suivante : "la conduite sceptique est un chemin vers la philosophie d heraclite". Cette these montre comment la relation construite par enesideme avec la philosophie d heraclite a pour but de separer heraclite de son statut d ancetre privilegie du stoicisme, revendique par l interpretation cosmologique des stoiciens, en l attirant definitivement dans la tradition de pensee sceptique, sur la voie tracee par l interpretation de platon dans le theetete.