Les Ibères en Catalogne et en Languedoc-Roussillon (VIe-IVe siècle avant J. -C. ) : échanges et modèles culturels
Institution:
Paris 1Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
Catalonia, western Languedoc and Roussillon present during iron age a similar aspect, integrated into a larger cultural complex : the liberian world. The north-pyrenaic areas, often considerated as "borders" crossed with ligurians elements, emphasizes in an historical and archaeological perspective the problem of the criterias allowing the use of the term "iberians". The areas located between ebro's and herault's material cultures show the progressive constitution of a common culture, wich results less from an identical ethnical substrate than from a parallel evolution, as a consequences of similar external influences. These ones are coming from the colonial mediterranean world, phoenico-punic, greek, and to a minor extent etruscan, and can be seen through the development of an interregional trade, showing different areas which mainly explain the originality of north-eastern regions of the peninsula. These exchanges bring not only artefacts or products, but also specific techniques, as iron metallurgy or potter's wheel. The diffusion of similar patterns explains the generalization of a same type of painted pottery into the whole iberic world. At last, the development of writing takes place into this exchange context, where indigens cultures are playing a dynamic role.
Abstract FR:
La Catalogne, le Bas-Languedoc occidental et le Roussillon présentent à l’âge du fer un facies voisin, intègre dans un complexe culturel plus vaste : le monde ibérique. Les régions nord-pyrénéennes, souvent considérées comme des "marges" métissées d'éléments ligures, soulèvent d'un double point de vue historique et archéologique la question des critères retenus pour parler ou non d' "ibères". La définition de la culture matérielle des espaces situes entre l'Ebre et l'Hérault fait ressortir la progressive mise en place d'une culture voisine, qui résulte moins d'un fond ethnique commun que d'une évolution parallèle sous l'effet d'influence externes similaires. Ces dernières émanent du monde colonial méditerranéen, phénico-punique, grec, et dans une moindre mesure étrusque, et s'expriment à travers le développement d'un commerce interrégional, ou apparaissent des zones différenciées qui expliquent largement l'originalité des régions nord-orientales de la péninsule. Ces échanges véhiculent non seulement des objets ou des produits, mais aussi des techniques spécifiques comme la métallurgie du fer ou le tour de potier. La diffusion de modèles communs explique ainsi la généralisation d'un même type de céramique peinte dans l'ensemble du domaine ibérique. Le développement de l'écriture s'inscrit enfin dans ce contexte d'échanges ou les cultures indigènes jouent un rôle dynamique.