Les salles annexes des églises byzantines en Palestine, entre le IVe et le VIIIe siècle
Institution:
Paris 4Disciplines:
Directors:
Abstract EN:
This research concerns the annexes rooms of the byzantine churches in Palestine, between 4th and the 8th century. As a matter of fact, a church is not erected as an isolated building and, as a main room, is obviously part of a whole of constructions which all answer to a variety of needs not only reducible to religious practises. In order to identify their location, understand the reasons of these locations and to determine their function, the annexes rooms have been first subjected to a typological study in accordance with: their location, both inside and outside the main edifice; the type of chevet ; the church plan (basilical plan, central plan, monastic chapel). At the same time, the detailed study of liturgy allows a stronger interpretation of certain rooms, in particular regarding the diakonikon for which we have been able to measure the importance both during the course of liturgy and for the ecclesiastic life. Finally, the confrontation between the vestiges and the textual sources permits to refine the study of the annexes rooms and attempts to certain certitudes regarding their repartition, their location and their use, not only concerning the main pilgrimage sites or Episcopal basilica, but also concerning parish churches, private churches and conventual chapels.
Abstract FR:
Le travail de recherche porte sur les salles annexes des églises en Palestine à l'époque byzantine, entre le IVe et le VIIIe siècle. Une église ne peut se dresser comme un édifice isolé, sans salles annexes et s'insère nécessairement comme salle principale d'un ensemble de constructions répondant à une diversité de besoins non réductibles aux pratiques cultuelles. Pour identifierleur emplacement, en comprendre les raisons, et déterminer leurs fonctions, les salles annexes ont fait l'objet dans un premier temps d'une analyse typologique selon : leur emplacement tant à l'intérieur qu'à l'extérieur de l'édifice principal ; le type de chevet ; le plan de l'église (plan basilical, plan centré, chapelle monastique). En parallèle, l'étude approfondie de la liturgie a permis une interprétation plus solide de certaines salles, en particulier la salle du diakonikon, dont nous avons pu mesure l'importance tant dans le déroulement de la liturgie que dans la vie ecclésiale. Enfin, la confrontation des vestiges et les sources textuelles permet d'affiner l'étude des salles annexes et aboutit à certaines certitudes quant à leur répartition, leur emplacement et leur usage, non pas uniquement sur les grands sites de pèlerinages ou les basiliques épiscopales mais également sur les églises paroissiales ou privées et les chapelles conventuelles.