thesis

Voyantes, guerisseuses et visionnaires : somnambules et mediums en france (1785-1914)

Defense date:

Jan. 1, 1991

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Institution:

Paris 7

Disciplines:

Directors:

Abstract EN:

This thesis relates for the first time the history of "somnambules magnetiques" and mediums in france from their first appearance in 1785 to world war i. This is a history of clairvoyance of - its reappearance in xixth century modernity through mesmer's therapy (the som nambule's clairvoyance is at first aimed at curing people). - its aetors. - the relations and separations between somnambules and mediums, clarvoyants and healers. The clairvoyant is first called somnambulist until the advent of spiritualism and of the medium in 1857, then medium-somnambule, then only medium in the xxth century. Those women are visionaries as well as healers and clairvoyants. This work deals with their visions, the genesis of their elaboration, their evolution and their transcription in writing, and replaces them within the spiritualist and religious context of the xixth century. It analyses the richest among those visions, those which have the dimension of spiritualistic utopies like "spiritisme". Among those creative and prolific medium some women stand out who claim to be prophets or messiahs, and foretell a new era for a new woman. This thesis expounds the confrontation of "somnambulisme" with the skills of. . .

Abstract FR:

Cette these retrace pour la premiere fois l'histoire des somnambules magnetiques et des mediums en france de leur naissance en 1785 a la premiere guerre mondiale. Il s'agit d'une histoire de la voyance: de son resurgissement dans la modernite du xixeme siecle par le detour de la therapie de mesmer (la somnambule est d'abord voyante pour guerir); - de ses acteurs; - des filiations et des ruptures qui lient ou separent les somnambules et mediums voyantes et guerisseuses (la voyante est d'abord appelee somnambule jusqu'a la naissance du spiritisme et de la medium en 1857 puis somnambule-medium pour n'etre plus que medium au xxeme siecle). Guerisseuses et voyantes, ces femmems sont aussi visionnaires, ce travail rend compte de leurs visions, de la genese de leur construction, de leur evolution de leur transcription par ecrit et les replace dans le contexte spiritualiste et religieux du xixeme siecle. Il analyse les plus riches, celles qui ont la dimension d'utopies spiritualistes comme le spiritisme. Parmi ces mediums creatives et fecondes se distinguent ainsi des femmes qui se veulent prophetes ou messies, annonciatrices d'une nouvelle ere pour une nouvelle femme. Cette these expose la confrontation entre somnambulisme, mediumnite et medecine, physique, pose les problemes de l'hypnose, de la clairvoyance, de la telekynesie du magnetisme. . .