thesis

La Collecte des vues : explorateurs et photographes en mission dans l'Ouest américain : 1839-1879

Defense date:

Jan. 1, 1993

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Institution:

Paris, EHESS

Disciplines:

Abstract EN:

Our inquiry takes for its objet the photographic archives produced by the exploration of the american west in the xixth century. Our purpose is to study the genesis and different aspects of a collaboration between scientists and photographers. In the first place, we reconsider the status of photography as an ivnention, and the conditions of its acclimatisation in the u. S. Then we examine its progressive penetration into american exploration, distinguishing four stages. 1) the period of "humboldtean" exploration. 2) the geological survey of california. 3) the experience of photographic reporting during the civil war. 4) the era of the "great surveys", which included a massive photographic production. Finally, we put into question the goals of what appears to be a photographic policy. This policy largely escapes scientific rationality, and tends rather to consitute a picturesque and ethnographical archive, open to many exploitations. Thus, rather than following the currently dominant perspective of art history, we situate our corpus in the field of american studies, and in a yet to be founded history of practices of visual media.

Abstract FR:

Notre enquete prend pour objet les archives photographiques issues de l'exploration de l'ouest americain au xixe siecle. Il s'agit d'etudier la genese et les modalites d'une collaboration entre savants et photographes. En premier lieu, nous reconsiderons le statut d'invention de la photographie, et les conditions de son acclimatation aux etats-unis. Puis nous examinons sa penetration progressive dans l'exploration americaine, en distinguant quatre etapes. 1) la periode de l'exploration "humboldtienne". 2) l'exploration de la californie. 3) l'experience des reportages photographiques sur la guerre de secession. 4) la periode des "great surveys", qui s'accompagne d'une production photographique massive. Enfin, nous posons la question des enjeux de ce qui apparait comme une politique photographique. Celle-ci echappe largement a la rationalite scientifique, et tend plutot a constituer une archive pittoresque et ethnographique. Susceptible de multiples exploitations. Ainsi, plutot que dans la perspective aujourd'hui dominante de l'histoire de l'art, nous replacons le corpus considere dans le champ des etudes americaines, et d'une histoire des pratiques de l'image encore a constituer.